Economie

IMPORTATORII DE PRODUSE PETROLIERE ÎNDEAMNĂ AUTORITĂŢILE MOLDOVEI SĂ RENUNŢE LA PRESIUNI ASUPRA LOR

23 mai, 2019

Importatorii de produse petroliere în Moldova nu mai intenţionează să lucreze în pierdere şi îndeamnă autorităţile „să manifeste responsabilitate și să nu permită declanșarea unei crize pe piața livrării de produse petroliere”.

Potrivit agenţiei INFOTAG, despre aceasta se menţionează într-un comunicat semnat de conducerea companiilor „Petrom Moldova”, „Lukoil-Moldova”, „Bemol Retail”, „Datario”, „Tirex Petrol” și a Uniunii importatorilor de produse petroliere „Importcompetrol”, care au decis să clarifice situaţia, în contextul „răspândirii minciunilor” privind majorarea preţurilor la benzină şi motorină.

„Noile prețuri au fost dictate de cel puțin doi factori obiectivi. E vorba, mai întâi de toate, de majorările recente la benzină și motorină pe piețele externe. Astfel, dacă în luna martie o tonă de benzină la modificarea anterioară a prețului costa $608, la mijlocul lunii mai pentru o tonă de benzină se plătește deja $682 (creștere de 12,2%). La fel e și în cazul motorinei, al cărei preț a crescut de la $605 în luna martie la $659 în luna mai (creștere de 8,9%). Și cotațiile valutei naționale au influențat prețul la pompă. Leul moldovenesc în raport cu dolarul SUA în perioada dată s-a depreciat de la 17,0929 lei la 17,9392 lei pentru un dolar (depreciere de 4,95%). Prețurile la pompă pentru benzină și motorină au crescut cu 5,9% și, respectiv, 5,1%”, menţionează petroliştii.

Potrivit lor, aceste modificări de preț la pompă au avut loc nu numai în Moldova, dar și în România şi Ucraina pe baza modificărilor cotațiilor internaționale la produsele petroliere.

Autorii documentului afirmă că, „aproape timp de un an, instituțiile statului, prin intermediul instanțelor de judecată, au cerut înghețarea prețurilor la benzină și motorină, iar importatorii au înregistrat pierderi serioase în această perioadă. Unii agenți economici au fost chiar la un pas de faliment, Republica Moldova trecând la limită pe lângă o posibilă criză uriașă în domeniul furnizării produselor petroliere”.

„Cu toate acestea, pierderile nu au fost puse în formula de stabilire a noilor prețuri la combustibil, pentru ca cetățenii să nu aibă de suferit de pe urma lor”, au remarcat importatorii, care au îndemnat autorităţile „să renunțe la presiuni asupra agenților economici care importă și comercializează produse petroliere,deoarece obligarea stațiilor PECO să vândă benzină și motorină în pierdere va duce, inevitabil, la blocarea importurilor de produse petroliere în țară şi, respectiv, la o criză în lanț ce poate afecta toți cetățenii țării, care nu vor mai găsi combustibil la stațiile de alimentare”.

Ei au avertizat instituțiile statului că intenţionează să declanșeze acțiunile legale prin care să-şi apere drepturile.

După cum a informat anterior INFOTAG, în martie, Agenția Națională de Reglementare în Energetică (ANRE) a aprobat o nouă metodologie de stabilire a prețurilor la produsele petroliere, care sunt stabilite acum de către operatorii de piață, ținând cont de cheltuielile aferente comercializării și de rata de rentabilitate care nu depășesc 10%. Agenția doar va monitoriza ca operatorii să respecte metodologia și, în caz de încălcări, va putea suspenda licența pentru o perioadă de două luni și se va adresa în instanța de judecată în termen de trei zile lucrătoare.

Conform metodologiei anterioare, din mai 2016, ANRE actualiza preţurile o dată la două săptămâni, în conformitate cu metodologia de formare a preţurilor la carburanţi în baza cotaţiilor medii Platts pentru benzină şi motorină. De asemenea, în calcul erau luate costurile de tranzacţionare aferente operaţiunii de import, inclusiv costurile de transport şi de asigurare; cota accizelor şi cota taxei pe valoarea adăugată şi marja comercială specifică, care cuprinde valoarea cheltuielilor şi profitul companiilor petroliere. Depăşirea acestor preţuri implica amenzi.

Ultima dată, prețurile la benzină și motorină au fost stabilite de ANRE la 7 august 2018 la nivelul de 19,01 lei și 16,89 lei per litru și au rămas „înghețate” până în martie 2019, când a fost adoptată noua metodologie. Săptămâna trecută, operatorii au majorat preţurile la carburanţi, fapt ce a provocat nemulțumiri în rândul consumatorilor, iar unele partide politice au îndemnat chiar la acţiuni de protest.

adaugă comentariu

adaugă comentariu

  • nume
  • email
  • mesaj
Multumim!
Comentariul dvs. va fi publicat după aprobarea administratorului.