Finanţe

​INTERESELE STATULUI AU FOST LEZATE ATUNCI CÂND AEROPORTUL A FOST CONCESIONAT – ŞEFUL COMISIEI DE ANCHETĂ

01 decembrie, 2016

Interesele statului au fost lezate atunci când Aeroportul Chişinău a fost concesionat. Despre aceasta a declarat miercuri, în cadrul unei conferinţe de presă, preşedintele Comisiei parlamentare de anchetă, deputatul liberal-democrat Iurie Ţap.

Potrivit agenţiei INFOTAG, prezentând raportul anchetei, el a spus că mai multe puncte din contract, precum şi procesul de dare în concesionare a aeroportului încalcă normele legislative ale RM. În special, aeroportul nu a fost inclus în lista obiectelor pentru concesionare şi, respectiv, nu putea fi transmis în concesionare.

Potrivit lui Ţap, concursul pentru selectarea partenerului de concesionare a fost realizat cu încălcarea legislaţiei, deoarece acesta a fost desfăşurat în formă închisă, deşi legea privind concesionarea stipulează clar că concursul trebuie să fie public. De asemenea, au fost încălcate şi condiţiile de creare a comisiei de selectare a partenerului de concesionare.

Deputatul consideră că contract au fost incluse prevederi ce contravin legii, în special prevederea referitoare la cheltuielile pentru modernizarea aeroportului din contul profitului întreprinderii.

În raport se menţionează că contractul de concesionare a fost semnat cu o companie care nici măcar nu a participat la concurs, ci doar s-a asociat cu companiile „Kolomensky Zavod” şi „Aeroportul Habarovsk”.

„Compania „Avia Invest” nu avea dreptul să semneze acest contract, deoarece nu corespundea cerinţelor minime ale concursului şi anume să aibă un capital de 30 mil. euro şi cel puţin doi ani activitate”, a spus Ţap.

„Până la 30 august 2015, concesionarul a investit 945 mil. lei, dintre care doar 354 mil. lei din mijloacele proprii ale companiei, iar restul – din veniturile Aeroportului Chişinău”, a menţionat el.

În încheiere, preşedintele comisiei a recomandat Guvernului renegocieze contractul de concesionare a aeroportului, să revizuiască componenţa comisiei de monitorizare şi legea privind concesionarea.

INFOTAG precizează: Aeroportul Internaţional Chişinău a fost dat în concesiune la 1 noiembrie 2013, printr-o hotărâre a Guvernului condus de Iurie Leancă. „Avia Invest” a primit în concesiune aeroportul pe un termen de 49 de ani, angajându-se să investească în dezvoltarea infrastructurii aeroportului 244,2 mil. euro. Compensaţia pentru concesiunea activelor aflate în gestiunea Î.S. „Aeroportul Internaţional Chişinău” şi a terenului aferent acestora a fost stabilită în mărime de nu mai puţin de 1% din veniturile din vânzări obţinute din activitatea întreprinderii, cu o perioadă preferenţială de cinci ani.

Tranzacţia a fost criticată dur chiar de la început atât de politicienii şi presa din Moldova, cât şi de partenerii europeni ai Chişinăului, care au acuzat autorităţile moldovene că au transmis aeroportul unei companii ruse într-un mod netransparent, fără desfăşurarea unui concurs public.

Comisiile de anchetă care au fost create ulterior la diferite niveluri nu au depistat încălcări la transmiterea aeroportului în concesiune şi au stabilit că angajamentele investiţionale sunt respectate.

Commentarii [ 2 ] adaugă comentariu

  1. 2016.12.01 09:55 David
    Ilan Sor sau cineva altu dar in aeroport eu vad schimbari spre bine, si asta conteaza!
  2. 2016.12.01 09:57 Liviu
    Fara interes material nici un concesioner nu sa face nimic...

adaugă comentariu

  • nume
  • email
  • mesaj
Multumim!
Comentariul dvs. va fi publicat după aprobarea administratorului.