Interviu

​„ÎNTR-O ASOCIAŢIE NECOMERCIALĂ NU TREBUIE SĂ EXISTE OLIGARHI”

02 septembrie, 2014

(Interviu acordat de preşedintele Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Auto din Moldova (AITA), dl Grigore Bernavschi, corespondentului agenţiei „INFOTAG”, Vladimir Sidorenco).

Cotele fondatorilor AITA trebuie să fie egale!

„INFOTAG”: Domnule Bernavschi, s-au scris multe despre conflictul la AITA. Dar mulţi cetăţeni ai Moldovei aşa şi nu au primit un răspuns clar la întrebarea: „Pentru ce s-a făcut atâta zarvă?”.

Grigore Bernavschi: Nu cred că mulţi cetăţeni aşteptau acest răspuns. Conflictul poartă caracter juridic şi privea doar companiile fondatoare ale Asociaţiei. Important a fost să ajustăm regulamentul AITA la legislaţia RM. Agenţia Antimonopol şi Ministerul Justiţiei cereau conducerii precedente să înlăture divergenţele existente. Iar ea se făcea că ia în calcul recomandările, dar de factor le ignorau ceea ce nu permitea asociaţie să treacă reînregistrarea şi să primească certificatul corespunzător de la Ministerul Justiţiei. Sub pericol se afla existenţa AITA ca organizaţie necomercială.

„I”: Şi cel de divergenţe au fost acestea?

G.B.: AITA este o organizaţie necomercială. Cu mai mult de 20 de ani în urmă a fost creată de transportatori auto pentru protejarea intereselor profesionale, nu pentru îmbogăţirea unor oligarhi pe seama transportului auto. Toţi au contribui cu sume egale. Un membru al Asociaţiei – un vot. Şi aceasta nu este dorinţa noastră, ci o regulă internaţională, axioma activităţii oricărei organizaţii de acest gen.

Dar cu zece ani în urmă în regulament au fost introduse modificări, „datorită” cărora conducerea de atunci şi unii membri ai consiliului AITA au primit posibilitatea de a avea cote mai mare de un vot, pentru „aportul” la dezvoltarea Asociaţiei. În rezultat şapte membri ai AITA au o cotă de 67%, iar restul 46 de membri sunt nevoiţi să se mulţumească cu 33%. Nonsens!

Oponenţii noştri de repetate ori au declarat că cotele ilegale între membrii Asociaţiei nu sunt nimic mai mult decât un avantaj formal şi nu înseamnă obţinerea unor dividende sau beneficii, deoarece regulamentul AITA interzice aceasta. Dacă este cu adevărat aşa atunci apare întrebarea: de ce au introdus mecanismul de cotare ce contravine actualei legislaţii?

Membrii AITA în practică s-au convins de faptul că multe decizii în privinţa activităţii Asociaţiei s-au luat în beneficiul unui mic grup de fondatori, anume din considerentul că deţine cota majoritară.

„I”: În opinia dumneavoastră, contribuţia unor anumiţi activişti ai Asociaţii la procesul de devenire a AITA şi transformarea sa dintr-o organizaţie ordinară, cum sunt multe în Moldova, într-una autoritară, bogată, solidă şi profesională, trebuie să fie marcată doar cu diplome de merit?

G.B.: Nu ştiu cum trebuie să fie recompensarea „pentru activism” (apropo, mulţi pentru munca lor au primit un salariu bun), dar să acorzi „activiştilor” Asociaţiei cote suplimentare este ilegal, atât din punct de vedere legislativ, cât şi asociativ. Fapt despre care a avertizat Ministerul Justiţiei.

„I”: Dvs. şi asociaţii sunteţi ajutori benevoli ai Ministerului?

G.B.: Nu. Pur şi simplu la acel moment scopurile noastre au coincis. Într-o organizaţie necomercială nu trebuie să existe oligarhi. Organizaţia necomercială este o societate pe acţiuni. Mai mult, conducerea precedentă a decis să elimine din componenţa AITA partea necomercială şi să creeze SRL „AITA-Service”. Acolo cota lor de 67% la adoptarea unor decizii ar fi fost foarte importantă.

„I”: Precedenta conducere a Asociaţiei a explicat că crearea „AITA-Service” a fost dictată de cerinţele Ministerului Justiţiei cu privire la ajustarea unor prevederi ale regulamentului AITA la cerinţele legislaţiei…

G.B.: Minciună. Ministerul Justiţiei a cerut să fie lichidate cotele din asociaţie, nu să fie creată o întreprindere comercială şi astfel să se desfăşoare o preluare camuflată a activelor AITA.

AITA este o uniune benevolă a transportatorilor. Şoferii de curse lungi sunt permanent în drum. Zi şi noapte. De aceea activitatea Asociaţiei trebuie să fie asemănătoare unei magistrale auto. Cu un carosabil rezistent şi indicatoare clare, în caz contrar poţi derapa.

Conducerea AITA trece de la vorbe la fapte.

„INFOTAG”: Câţi transportatori reuneşte AITA?

Grigore Bernavschi: Membri sunt 52. Companii, deţinătoare a Carnetelor TIR, circa 400.

„I”: Cât constituie contribuţia de fondare?

G.B.: Contribuţia în echivalent este de $5000.

„I”: În caz de retragere din AITA suma se returnează?

G.B.: Nu.

„I”: Care este suma garanţiei financiare?

G.B.: În echivalent - $8000.

„I”: În caz de retragere din asociaţie cel puţin această sumă se returnează?

G.B.: Da. Conform regulilor Uniunii Internaţionale a Transporturilor Rutiere (IRU) peste 27 de luni, dacă în decursul acestei perioade nu au fost depistate obiecţii pe Carnetul TIR. Acum lucrăm în direcţia reducerii sumei garanţiei financiare până la $5000.

„I”: De ce să nu fie redusă suma garanţiei, de exemplu, până la $4000?

G.B.: Despre necesitatea reducerii sumei garanţiei financiare am vorbit mai demult. A venit timpul să trecem de la cuvinte la fapte. Nu putem stabili o sumă mai mică de $5000, Uniunea Internaţională a Transportatorilor nu permite. Totuşi, aş dori să menţionez că IRU recomandă stabilirea garanţiilor financiare la nivelul a $8000 pentru statele ale căror operatori de transport nu pot exclude anumite riscuri. Moldova, conform opiniei IRU, face parte din această categorie.

„I”: De ce atunci să nu fie redus preţul la Carnetul TIR?

G.B.: Acest fapt la insistenţa noastră a avut loc pe parcursul anului şi acum diferenţa între suma achitată la procurarea Carnetului TIR şi suma cu care este vândut transportatorilor moldoveni nu este atât de mare. Ea permite doar acoperirea cheltuielilor pentru întreţinerea Asociaţiei. Ele tot vor fi optimizate, dar acest proces va avea loc în etape.

„I”: Toţi cei 52 de membri ai AITA se ocupă cu transportările şi utilizează în activitatea lor Carnetul TIR?

G.B.: Majoritatea.

„I”: În ce măsură se admite aflarea în Asociaţie a persoanelor juridice ce nu transportă mărfuri.

G.B.: La momentul fondării AITA ei se ocupau anume cu acest gen de activităţi. Regulamentul Asociaţiei nu prevede excluderea unor membri care nu se ocupă cu transportarea mărfurilor. Ei sunt antreprenori, ai căror activitate este legată de serviciile de transportare. La jurnalişti este cumva altfel? Ştiu că există Asociaţia Presei Sportive din Moldova (APSM), care reuneşte mulţi jurnalişti. Dar din diferite motive nu toţi la moment scriu despre sport. Oare ei sunt excluşi din APSM?

„I”: Nu.

G.B.: Şi în Asociaţia noastră există acest principiu. Acum lucrăm asupra proiectului de operare a modificărilor la regulament pentru ca aderarea şi excluderea din AITA să fie formulate mai detaliat.

„I”: AITA face parte din IRU, care foloseşte în activitatea sa sistemul Carnet-TIR. Unii transportatori moldoveni, fiind membri ai AITA, totuşi folosesc documente de alt tip, cum reacţionează la aceasta IRU?

G.B.: Din IRU fac parte şi Asociaţii ale unor ţări care nu folosesc sistemul Carnet-TIR.

„I”: Unii membri ai AITA pentru bani au revândut marea marte a cotelor actualilor colegi din Asociaţie. Acum cotele lor s-au egalat. Oare unii nu cer recompense de la alţii?

G.B.: Nu ştiu nimic despre revinderea cotelor, dar vreau să menţionez că transportatorii, care efectuează transportări internaţionale, întotdeauna calculează riscurile. Dacă cineva a pierdut financiar, înseamnă că a calculat greşit situaţia, nu a considerat de cuviinţă să studieze legislaţia RM în acest sens.

„I”: Ce alte inovaţii Dvs. şi aliaţii Dvs. aţi introdus în activitatea Asociaţiei?

G.B.: Am confirmat în cadrul Consiliului planul de acţiuni pentru 2014. Fondatorii, la solicitarea membrilor Asociaţiei au creat trei comisii (câte şapte în fiecare comisie): vamală, economică şi juridică. Din comisii fac parte reprezentanţii conducerii Asociaţiei, Consiliului şi ai companiilor transportatoare. Presupunem că pe lângă suportul practic companiilor ce activează în cadrul Asociaţiei, va fi mai uşor să elaborăm măsuri şi propuneri care vor permite o rezolvare mai eficientă a sarcinilor Asociaţiei, iar aceasta va rezulta în îmbunătăţirea situaţiei economice a transportatorilor auto internaţionali.

Commentarii [ 3 ] adaugă comentariu

  1. 2014.09.03 13:42 Ruslan
    In AITA acum este pace si lineste, ce este bine si foarte bine.
  2. 2014.09.03 13:47 Stela
    Acuma climat in Asociatia este mai liberal si comfortabil...
  3. 2014.09.07 11:47 Elena
    Bine ca in AITA este pace...

adaugă comentariu

  • nume
  • email
  • mesaj
Multumim!
Comentariul dvs. va fi publicat după aprobarea administratorului.