Interviu

​GRIGORE BERNAVSCHI: „ESTE IMPOSIBIL DE A IMAGINA VIAŢA MODERNĂ FĂRĂ AUTOMOBIL”

24 octombrie, 2014

În ajunul sărbătorii profesionale – Ziua automobilistului şi drumarului (marcată anual în ultima duminică a lunii octombrie), preşedintele Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Auto din Moldova (AITA), Grigore Bernavschi, a acord un interviu corespondentului agenţiei „INFOTAG”, Vladimir Sidorenco.

Partea II: Preţul pentru Carte Verde în RM este practic de două ori mai mare decât în Europa

„I”: Pentru a corespunde cerinţelor înalte ale UE trebuie să dispui de transport auto ecologic modern. Transportatorii din RM au astfel de vehicule?

G.B.: Da. Ei au transport ce corespunde cerințelor ecologice moderne. Desigur, cu respectarea normelor și evitarea transportărilor de coastă. În baza de date a Asociației sunt înregistrate peste 900 de unități de transport care corespund cerințelor Euro-4 și peste 2000 – EURO-5. În baza noastră de date sunt peste 3000 de unități de transport care întrunesc cerințele de la EURO-1 până la EURO-3. Ei, de asemenea, lucrează fără nici o restricţie. Cu toate acestea, aceste maşini nu pot participa la concursul pentru permisiunea CEMT. Transportarea mărfurilor în/din țările UE cu aceste vehicule este permisă doar în bază de licenţe pentru o singură cursă.

„I”: În UE este interzis de a folosi automobilele EURO-1, EURO-2, EURO-3, EURO- 4. Vehiculele din Moldova pentru transportarea mărfurilor pe teritoriul ţărilor din Europa de Vest corespund acestor standarde. De ce în interiorul ţării circulă automobile ce poluează atmosfera?

G.B: Aceasta este o părere greşită. În ţările care fac parte din UE nu este interzisă exploatarea vehiculelor din categoriile de la EURO-1 la EURO-3. De exemplu, pe teritoriul Austrie, Germaniei şi Ungariei transportatorii pot intra cu vehicule ce corespund cerinţei EURO-1, în Franţa – EURO-3. Iar în Elveţia transportatorii pot obţine permisiune CEMT pentru transportul ce corespunde cerinţelor EURO-0.

„I”: Atitudinea peste hotare faţă de „camionagiii” din Republica Moldova este ambiguă. Li se reproșează, în special, că ei lucrează cu prețuri de dumping. Astfel de cazuri au loc? Și nu sunt oare vinovaţi de aceasta europenii de vest, care pun beţe în roate transportatorilor moldoveni, împingându-i la marginea acestui tip de afaceri?

G.B.: Transportatorii de marfă din Republica Moldova nu efectuează curse în străinătate la prețuri de dumping. Este imposibil din punct de vedere financiar. Costurile de transport sunt calculate luându-se în considerare cheltuielile, în baza prețului la combustibil (și este scump), de asigurare, costul permiseselor și mulți alți factori.

În Republica Moldova, prețurile pentru anumite tipuri de permise, dimpotrivă, este mai mare decât în țările europene. De exemplu, în cazul în care un transportator străin plătește la el în ţară pentru poliţa de asigurare „Carte Verde” cel mult 400-450 de euro pe an, în Moldova transportatorii o achiziționează pentru 850 de euro. Și acesta este un exemplu pe un singur indicator. Iar dacă aduni toate cheltuielile (costul permiselor, combustibil, înainte taxa pentru vize), diferența în comparație cu cheltuielile transportatorilor din alte țări va fi una considerabilă. Poftim un exemplu de concurență neloială.

Nu trebuie să învinuim europenii din vest că pun beţe în roate businessului de transport din Moldova. În condiţii de scădere a transportărilor auto de mărfuri în Europa, transportatorii din Moldova, cu toate acestea, efectuează cele mai multe curse spre ţările din lumea a treia, în special în regiunea Balcanilor și a Mării Negre și CSI.

„I”: Transportatorii auto moldoveni deseori sunt acuzaţi de faptul că nu achită impozitele în deplină măsură…

G.B.: Astfel de acuzații sunt nefondate. Lucrătorii din transporturi plătesc taxe la stat în timp util și în întregime. Mai mult decât atât, ei le plătesc mai mult decât multe alte întreprinderi. Plata costurilor de permise pentru transport, costul de licențe CEMT, accizele la combustibili, taxe, taxe de inspecție tehnică, nu sunt impozite? Taxe, dar care nu sunt prevăzute de Codul Fiscal (CF). Totodată, companiile de transport plătesc şi impozitele stabilite de CF. Iar acestea sunt mulțime de bani, pe care sugerăm în permanenţă să fie direcţionate în Fondul Rutier pentru finanțarea ulterioară a construcției și dezvoltării infrastructurii drumurilor.

„I”: Unii şoferi profesionişti au părăsit RM şi muncesc peste hotare. Se resimte oare lipsa de şoferi în ramură?

G.B.: În ramură se simte deficitul de conducătorii auto profesioniști, dar există centrul modern de instruire CIPTI de reinstruire a personalului profesionist, în care conducătorii auto angajați în transportul de mărfuri cu utilizarea carnetelor TIR, trec periodic cursuri de formare. Ei sunt informaţi despre cerințele convențiilor și acordurilor internaționale în domeniul transportului rutier de mărfuri. O atenție deosebită este acordată respectării regimului de muncă și odihnă. Nerespectarea acestor cerințe se pedepseşte aspru de autoritățile de reglementare străine. Amenzile pot ajunge la câteva mii de euro. Apropo, foarte rar transportatorii moldoveni sunt penalizaţi pentru nerespectarea acestor norme. Şoferii noştri sunt solicitaţi în UE, deoarece lucrează eficient, corect și responsabil.

„I”: Care este cauza, în opinia Dvs., a faptului că mulţi şoferi pleacă din Moldova?

G.B.: Probabil deoarece în Moldova nu există volume constante de transport de marfă, prețul ridicat la combustibil, la asigurarea „Carte Verde”, celelalte permise. Aceste cheltuieli majorează costul activităţii de transport, în ciuda faptului că prețurile pentru transportul de mărfuri pe piață au fost stabilite demult. Ca urmare, rentabilitatea scăzută nu permite stabilirea unor salarii ale conducătorilor auto din Republica Moldova egale cu cele ale colegilor din alte state. Uniunea Transportatorilor și Drumarilor, împreună cu Asociația înaintează constant această problemă conducerii Ministerului Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor și Guvernului, dar deocamdată aceste apeluri rămân fără atenţie.

„I”: Unii experţi au opinat că Codul Transportului Rutier din RM, intrat în vigoare, este imperfect. Împărtăşiţi această opinie?

G.B.: Da. Codul are multe defecte. Acesta impune transportatorilor un număr semnificativ de cerinţe. Companiile de transport le consideră excesive, nefondate și ilegale. Este vorba şi despre licențiere, care va fi introdusă de la începutul anului 2015 (și, prin urmare, vor urma cheltuieli financiare suplimentare, ceea ce duce la o creștere a costului transporturilor de marfă), admiterea la activitățile de operator de transport rutier, cu existenţa propriei baze material-tehnice (chiar dacă are doar un camion sau două), buna reputație, solvabilitate financiară și competență profesională. Mai sunt și alte probleme pe care am convenit să le examinăm și să găsim soluții acceptabile în cadrul şedinţelor de lucru, cu participarea operatorilor de transport, conducerii ministerului de resort, Agenției Naționale Transport Auto și Uniunii Transportatorilor și Drumarilor.

„I”: Deoarece discutăm în ajunul sărbătorii, aş dori să aflu: ce întreprinderi de transport din RM şi angajaţii lor au atins indic înalţi?

G.B.: Angajaţii din ramură, care s-au evidenţiat, sunt premiaţi de Guvern şi minister. Le-am trimis pentru examinare propunerile corespunzătoare, aprobate de consiliul AITA.

La Asociaţie a fost organizat concursul pentru distincţia de „Cel mai bun operator de transport”. Acesta are loc în trei categorii: peste 51, de la 11 la 50 şi de la 1 la 10 vehicule în companie. La adunarea solemnă câştigătorilor le vor fi înmânate diplome. În 2014 aceştia au devenit. În primul grup „TGS GRUPSERVICE” SRL şi „MIGALAUTO” SRL. În al doilea – „INDSPECIAL-TRANS” SRL, „BERCOLTRANS” SRL şi „ILANDRO-TRANS” SRL. În al treilea – „IPG-LOGISTIC” SRL, „BRAMIUS” SRL şi „MARITIMTRANS” SRL.

Folosindu-mă de această ocazie, aș dori, din numele conducerii și consiliului AITA să felicit toți automobiliștii și drumarii cu sărbătoarea profesionale, în special operatorii de transport, membri ai asociației. Cuvinte calde speciale merita veteranii noștri. Fiţi sănătoşi, de succes la locul de muncă, să aveţi și să preţuiţi familia! Fiţi prosperi financiar și spiritual! Și, desigur, ca toate cursurile să fie fără probleme!

Commentarii [ 5 ] adaugă comentariu

  1. 2014.10.24 18:13 Stas
    Tot functioneaza bine si fara Florea...
  2. 2014.10.24 18:23 Alex
    Automobilistii sunt puterea in Moldova!
  3. 2014.10.28 16:53 Timur
    Bernavschi este bravo!!! Multi inainte!
  4. 2014.10.29 11:35 Nadejda
    Acuma in AITA este pace si asta este bine pentru toti!
  5. 2014.11.01 09:33 Puterea
    Principal ce a dus Bernavschi in Asocoatiea rstr pace si liniste!

adaugă comentariu

  • nume
  • email
  • mesaj
Multumim!
Comentariul dvs. va fi publicat după aprobarea administratorului.