Interviu

​IURIE DÎRDA: ALEGERILE PARLAMENTARE ANTICIPATE AR PREZENTA UN MARE RISC PRIVIND DETURNAREA MOLDOVEI DE PE CALEA DE DEZVOLTARE ALEASĂ

13 iulie, 2016

Interviu acordat agenţiei „INFOTAG” de deputatul liberal, Iurie Dîrda.

„I”: Dle. Dîrda, ați activat mai mulți ani în calitate de consilier municipal, iar din noiembrie 2014 sunteți deputat pe lista Partidului Liberal. Cum a fost venirea Dvs. în politică?

Iu.D.: Venirea mea în politică a fost un pas logic, care a presupus o consecutivitate oarecare. Or, după ce am activat mai mulţi ani în business, am simţit „pe viu” pulsul economiei naţionale, am acumulat o bogată experienţă, era şi firesc să-mi doresc să contribui la dezvoltarea ţării cu această experiență, dar şi cu abilităţile practice obţinute. Iar iniţiativele autor al cărora sunt demonstrează cu prisosinţă că obiectivul stabilit îl realizez pas cu pas. Voi aminti doar câteva dintre ele: proiectul de lege ce prevede combaterea fenomenului construcțiilor neautorizate; proiectul de lege ce prevede combaterea comerțului neautorizat, care este o problemă majoră atât pentru consumatori, cît și pentru administrația publică locală; proiectul de lege ce prevede interzicerea comercializări pungilor din plastic de unica folosinţă etc.

„I”: De ce anume Partidul Liberal?

Iu.D.: Principiile şi valorile ce stau la baza activităţii Partidului Liberal consună perfect cu viziunile mele pe care le-am avut întreaga viaţă. PL tot timpul a pus în capul mesei drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului, a promovat economia de piaţă, liberalizarea acesteia, a atribuit un rol aparte oamenilor de afaceri în dezvoltarea ţării, a pledat constant pentru garantarea proprietăţii private, pentru economia de piaţă integrată în sistemul economic global, pentru prosperitate etc.

Nu în ultimul rând, pentru mine este foarte important că Partidul Liberal militează pentru eliminarea tuturor consecinţelor nefaste ale regimului comunist, este pentru adevăr istoric şi se opune oricăror tentative de falsificare a identităţii naţionale a românilor moldoveni etc.

„I”: Dle. Dîrda, aţi amintit deja de faptul că sînteți autorul unei inițiative privind comerțul neautorizat. Mai exact, ce presupune aceasta?

Iu.D.: Pentru a vă răspunde la această întrebare, aş vrea să fac, mai întâi o scurtă incursiune, ca să vedem care e situaţia în acest domeniu, în general. Astfel, comerţul neautorizat este o problemă majoră cu care se confruntă atât consumatorul, cât și administrația publică locală. Pe străzile capitalei pot fi observate cu ușurință produse alimentare uşor alterabile (carne şi produse din carne, lapte şi produse din lapte, peşte şi produse din peşte, ouă ş.a.), fapt ce contribuie la apariţia toxiinfecţiilor alimentare.

În prezent, toate produsele care ajung să fie comercializate în piețe sau în magazine au fost testate și sunt produse sigure, potrivit Agenției pentru Siguranța Alimentelor. Agenția nu poartă însă răspunderea pentru comerțul neautorizat, iar produsele ce se comercializează neautorizat nu au acte care să confirme calitatea lor şi noi cunoaştem că, consecințele consumării unor alimente cu un conținut prea mare de nitrați sau alte substanțe nocive, pot fi grave.

Totodată, se observă cu ușurință că asortimentul de produse comercializate neautorizat prin sectoarele municipiului Chișinău este același - de la flori la produse și accesorii de uz casnic - furnizorii de marfă practic livrează marfa către mai multe puncte de comerț prin întreg municipiul. Astfel, fenomenul comerțului neautorizat, care era sporadic la început, acum a căpătat un caracter organizat, iar organizatorii acestuia, sunt de fapt agenți economici care și-au mai găsit câteva puncte de desfacere, fără a achita taxele cuvenite în bugetul unității administrativ-teritoriale și în bugetul de stat.

Din cauza vidului legislativ, în prezent, comercianții stradali neautorizați sunt dispuși să comercializeze în continuare chiar și cu riscul achitării amenzii, care este una infimă, pentru rulajul care îl au pe zi. De aceea, prin proiectul de lege menţionat am venit cu propunerea ca, în cazul depistării sistematice a comercianților neautorizați, marfa acestora să fie confiscată, deoarece, după întocmirea procesului verbal de constatarea contravenției, aceştia continuă să comercializeze marfa expusă neautorizat.

Dreptul de constatare și aplicare a sancțiunilor prevăzute în Codul Contravențional trebuie acordat autorităților care se confruntă direct cu acest fenomen și care sunt cele mai cointeresate în combaterea lui, adică administrației publice locale și Ministerului Afacerilor Interne.

„I”: O altă inițiativă pe care o promovați intens ține de excluderea pungilor de plastic. Ce V-a determinat să promovați această idee?

Iu.D.: În R. Moldova, la ora actuală, pungile de plastic sunt aruncate cu deșeurile menajere și transportate la gunoiști, deseori stau aruncate pe stradă sau în parcuri, în râuri și lacuri. Datele oficiale arată că, anual, fiecare cetățean folosește, în medie, 140 de pungi din plastic, ceea ce înseamnă 420 de milioane de pungi, în total. Acestea se descompun în câteva sute de ani.

Aş mai aminti şi de faptul că experții din domeniul protecției mediului consideră că cele mai periculoase materiale plastice ar trebui retrase de pe piaţă. Utilizarea pungilor de plastic de unică folosinţă ar trebui interzisă gradual, oriunde acest lucru este posibil.

Proiectul de lege de care aţi întrebat are ca scop reducerea torentului de pungi din plastic care ne poluează mediul înconjurător. Prin acest proiect de lege dorim să schimbăm obiceiurile nesănătoase din faza de producţie până la eliminarea pungilor din plastic de unică folosință ce sunt periculoase pentru mediu şi sănătate. De asemenea, vom putea să ne curăţim oraşele și satele, creând, totodată, locuri de muncă.

La concret, agenţii economici vor avea posibilitatea să propună clienților alte tipuri de sacoşe fie din plastic biodegradabil, fie din hârtie, fie din stofă, pe care le pot cumpăra şi reutiliza. Nu este o procedură complicată, dar are nevoie de puţină imaginaţie. Rezultatele vor fi cel puţin surprinzătoare, pungile putând deveni genţi dar şi orice alt accesoriu pentru vacanţe sau pentru alte activităţi.

„I”: Presupunem că iniţiativa despre care aţi vorbit mai sus – combaterea fenomenului construcţiilor neautorizate, e inspirată de experienţa pe care o aveţi în domeniul construcţiilor. Ce concret, prevede aceasta?

Iu.D.: La concret, e vorba despre o modificare a Codului Contravențional al Republicii Moldova. Acum, art. 416 al Codului Contravențional menţionează că executarea construcţiilor de orice tip, a lucrărilor de modificare, reamenajare, consolidare şi reparaţie capitală a clădirilor şi edificiilor, indiferent de tipul de proprietate şi de destinaţie, fără autorizaţie de construcţie, precum şi cu abateri de la prevederile legislaţiei în vigoare, se constată de către Inspecţia de Stat în Construcţii, care înaintează instanţelor de judecată actele privind amendarea şi demolarea construcţiilor neautorizate sau efectuate cu abateri de la actele normative în vigoare, dar care, din păcate, nu face față multiplelor solicitări din partea administrației locale, din diverse motive, pe alocuri subiective.

Deseori, procesele-verbale date se anulează de către instanţele de judecată în temeiul omiterii termenului de prescripţie, fapt ce împiedică realizarea sarcinilor administraţiei publice locale. În consecinţă, administrația publică locală este în imposibilitatea de a-şi apăra dreptul de proprietate asupra terenurilor proprietate administrației publice locale şi să contracareze fenomenul construcţiilor neautorizate.

În această ordine de idei, e oportună modificarea art. 398 din Codul Contravenţional, în vederea împuternicirii autorităţilor publice locale cu dreptul de a constata şi sancţiona aceste contravenţii administrative.

„I”: Dle. Dîrda, sondajele din ultima perioadă denotă că PL-ul pierde teren electoral de când e la guvernare. Cum comentați?

Iu.D.: Nu aş vrea să supăr pe nimeni, dar e ştiut deja că multe sondaje se fac nu pentru a afla ce cred oamenii cu adevărat şi nu pentru a informa, ci pentru a manipula opinia publică. PL niciodată nu a comandat şi nu a făcut publice sondaje cu acest scop. Desigur, pe noi ne interesează ce cred oamenii despre guvernare, despre acţiunile PL, în particular, despre multe alte lucruri şi încercăm să găsim răspuns la aceste întrebări prin dialog direct cu cetăţenii. Iar cel mai bun sondaj sunt alegerile. Vom ajunge la alegeri şi atunci vom vedea ce cred oamenii cu adevărat.

„I”: Mulți optează pentru alegeri anticipate. PL ar fi gata de eventuale alegeri?

Iu.D.: Ca şi orice partid serios, PL tot timpul este gata de orice tip de scrutin. Dar aceasta nu înseamnă că ne dorim alegeri parlamentare anticipate. Un astfel de scrutin îşi doresc duşmanii integrării europene a Republicii Moldova, acei care vor ca ţara noastră să abandoneze drumul pe care merge cu fermitate. Şi noi trebuie să înţelegem cu toţii că alegerile parlamentare anticipate ar însemna, în primul rând, o destabilizare de proporţii a situaţiei interne, dar şi ar prezenta un mare risc privind deturnarea Moldovei de pe calea de dezvoltare aleasă. De aceea, trebuie să facem tot ce ne stă în puteri pentru a evita un astfel de scenariu.

„I”: Știm că nu aveți încă un candidat la prezidențiale. Totuși, Dvs. personal ce fel de lider de țară Vă doriți?

Iu.D.: Este adevărat – PL nu are desemnat încă un candidat pentru alegerile prezidenţiale şi aş vrea să vă atrag atenţia că noi nu am formulat încă o poziţie strictă în raport cu scrutinul respectiv. Iar toate acestea demonstrează că PL e un partid cu o veritabilă democraţie internă – până când subiectul respectiv nu a fost discutat în detalii în cadrul organelor colegiale de conducere ale partidului şi până când nu a fost luată o decizie, nimeni nu-şi permite altceva decât să formuleze opinii de ordin general. Dar, la timpul cuvenit, evident vor fi luate deciziile ce se impun. Însă, poate anticipând puţin evenimentele, aş vrea să menţionez că Moldova are nevoie de un Preşedinte ce ar acţiona în unison cu majoritatea parlamentară, cu coaliţia de guvernare, ce ar acţiona în vederea realizării obiectivului de integrare europeană, dar nu ar dezbina societatea, ar face zâzanie, ar destabiliza situaţia internă, urmărind nu ştiu ce scopuri.

„I”: Unde vedeți Moldova peste 10 ani?

Iu.D.: Mult mai aproape de Uniunea Europeană decât acum. Trebuie să fim realişti şi să înţelegem că datele problemei legate de integrarea europeană s-au schimbat cu mult în ultima perioadă, în special ca urmare a evenimentelor ce au avut loc în Uniunea Europeană, dar aceasta nu înseamnă că trebuie să lăsăm mâinile în jos. Urmează să muncim şi în continuare în vederea realizării obiectivului de integrare europeană, deoarece alternativă nu avem. Doar UE ne poate garanta un viitor demn, prosper, democratic şi acest gând trebuie să stea la baza tuturor acţiunilor.

adaugă comentariu

adaugă comentariu

  • nume
  • email
  • mesaj
Multumim!
Comentariul dvs. va fi publicat după aprobarea administratorului.