Interviu

ANNA AKHALKATSI: MOLDOVA ESTE UN LEADER ÎN EVALUAREA DATELOR CORPORATIVE DESCHISE

22 octombrie, 2020
<mt_str50>

(Interviu acordat în exclusivitate agenției de presă INFOTAG de către Directorul biroului Băncii Mondiale din R. Moldova, Anna AHALKATSI)

I.: Agenția de Guvernare Electronică din R. Moldova, care a fost întemeiată cu susținerea directă din partea Grupului Banca Mondială, împlinește 10 ani. Ce s-a realizat din cele ce au fost gândite de la bun început și ce încă mai urmează să fie realizat?

Anna AHALKATSI: Cei 10 ani de colaborare între Grupul Banca Mondială și Agenția de Guvernare Electronică au fost foarte fructuoși și transformaționali și aș dori să felicit echipa cu rezultatele excepționale obținute în ultimul deceniu. În perioada anilor 2011-2016, drept parte din Proiectul e-Transformarea Guvernului, autoritățile moldovenești cu suportul Grupului Banca Mondială au stabilit arhitectura instituțională și cadrul strategic pentru a ghida e-transformarea. Centrul de e-Guvernare (cum se numea la acel timp) a preluat inițiativa pentru digitalizarea sectorului public. Au fost create un șir de platforme pentru a facilita activitatea unui guvern mai eficient, transparent și responsabil, cât și serviciile electronice axate pe cetățean și companii, cum ar fi: portalul serviciilor publice; portalul de date guvernamentale deschise, MCloud, MPay, MSign, MPass, MConnect etc.

Oricum, încă sunt multe de realizat și de susținut în continuare eforturile guvernului; la moment implementăm un proiect drept urmare a inițiativei de mai sus – Modernizarea Serviciilor Guvernamentale, care a fost lansat în 2018. În baza factorilor de facilitare dezvoltați sub egida proiectului anterior, la moment este în curs de dezvoltare cea mai interesantă parte – serviciile pentru companii și cetățeni. Peste 80 de servicii sunt la moment în curs de modernizare, cum ar fi serviciile de asistență socială, reglementarea afacerilor, documentarea stării civile și multe altele.

I.: Pentru transformarea electronică în domeniul gestionării și modernizării serviciilor publice, Grupul Banca Mondială a acordat un împrumut pentru proiectul „Modernizarea Serviciilor Guvernamentale”. Cum se utilizează, din punctul de vedere al creditorului, cum sunt utilizate resursele băncii în valoare de $22,4 mil.?

A.A.:
Asistența noastră financiară în cadrul proiectului Modernizarea Serviciilor Guvernamentale reprezintă o sumă totală de $20 mil. Probabil ar fi important de menționat că Guvernul contribuie cu o sumă adițională de $2,4 mil. în realizarea acestui proiect. Fondurile sunt utilizate conform scopului intenționat – pentru modernizarea serviciilor guvernamentale. Înainte de inițierea proiectului vizat, resursele informaționale ale statului conțineau informații insuficiente despre serviciile publice. Mai mult ca atât, nimeni nu cunoștea exact câte servicii publice erau oferite de stat, iar majoritatea informației disponibile era plină de erori și inconsecvențe. Doar câteva servicii electronice simple erau disponibile online. Informația despre serviciile publice era împrăștiată prin câteva așa-numite portaluri, fiecare fiind cu propriul său stil și manieră de prezentare a informației. Acum puteți găsi toată informația despre servicii pe portalul de servicii publice. Proiectul a realizat o inventariere a tuturor serviciilor și în baza priorităților Guvernului, proiectul va realiza o modernizare de ultimă oră a unui număr selectat de servicii, cum ar fi alocațiile pentru șomaj, determinarea dizabilității și achitarea alocațiilor de dizabilitate, înregistrarea companiilor și altele. Și aici vorbim de ceva mai mult decât o simplă digitalizare. Niciun serviciu nu este digitalizat până ce procesele care stau la baza acestuia nu sunt simplificate prin reconceptualizare (re-inginerie), pentru a reduce numărul de documente sau pași necesari de realizat pentru a primi serviciile. Ne dorim să evităm digitalizarea unor procese învechite și ineficiente.

I.: Pe parcursul existenței sale, agenția a introdus și a utilizat în practică zeci de servicii în domeniul inovației digitale. Zeci de mii de cetățeni moldoveni au astăzi acces și înțeleg ce înseamnă astfel de platforme, cum ar fi MConnect, MPay, MPass, MLog, semnătură mobilă, MCloud, servicii.gov.md și date.gov.md portaluri și multe altele. Din cele enumerate, ce consideră Grupul Banca Mondială ca fiind cel mai semnificativ, important și relevant pentru cetățeni și stat?

A.A.:
Cel mai important este crearea unui mediu propice: cadru instituțional, strategic, legislativ și tehnologic care ar permite modernizarea ulterioară a întregului sector public prin implementarea unor soluții digitale. Și cel mai important aspect pentru noi este ca cetățenii și companiile să simtă această transformare, prin accesarea și achitarea pentru servicii la distanță, prin evitarea rândurilor și cozilor, prin economisirea timpului pentru colectarea documentelor de la diverse agenții, iar pentru companii – prin depunerea rapoartelor online sau înregistrarea la distanță a afacerilor. Acest fapt este foarte important pentru noi și anume din aceste considerente susținem acest efort. Investițiile noastre din trecut în acest domeniu sunt acum recuperate cu sute de beneficii pe parcursul stării de urgență din cauza COVID-19, când mulți cetățeni și companii au avut posibilitatea să continue să acceseze serviciile publice critice online datorită capacităților de e-guvernare.

I.: Cum arată R. Moldova în datele Barometrului datelor corporative deschise, în special în Open Company Data Index? Este adevărat că R. Moldova ocupă locul al doilea în lume în ceea ce privește deschiderea datelor corporative?

A.A.:
Cu privire la OCDI - http://registries.opencorporates.com/ - spre marea noastră satisfacție și mândrie, R. Moldova este clasată pe primă poziție, înregistrând același punctaj ca și Regatul Unit. Este foarte încurajator faptul că în acest clasament, R. Moldova se cotează în top cu astfel de vecini. Toate acestea se datorează efortului guvernului în deschiderea datelor guvernamentale. Moldova este printre puținele țări care a publicat datele tuturor companiilor, inclusiv informația privind fondatorii și proprietarii. Dacă utilizez corect informația dată, poți urmări afilieri interesante, de exemplu, în cazul achizițiilor publice. Este un scor bun, dar acesta necesită eforturi constante din partea guvernului pentru a investi în transparență și responsabilizare.

I.: Grupul Banca Mondială a inclus experiența R. Moldova în domeniul e-transformării, drept experiență partajată cu țările din Europa și Asia Centrală. Ați putea descrie simplu, clar și pe scurt „experiența moldovenească”, cât de util este să se aplice această experiență în alte țări?

A.A.:
Într-adevăr, R. Moldova a fost unul din pionerii din regiune privind acțiunile sale de e-transformare a guvernului. Multe țări doar acum încep să se gândească la problemele pe care Moldova a început să le abordeze 10 ani în urmă, cum ar fi soluțiile Cloud pentru Guvern, interoperabilitatea, semnătura mobilă. Moldova dispune de o experiență uriașă, care poate fi partajată cu alte țări, succese care pot fi preluate de alții și greșeli care pot fi evitate. De fapt, anume așa și se întâmplă. Doar cu două săptămâni în urmă specialiștii din cadrul Agenției de Guvernare Electronică au participat într-un eveniment organizat pentru instituțiile publice din Filipine, unde au demonstrat experiența R. Moldova în domeniul transformării digitale, drept o bună practică și un instrument de bună guvernare.

I.: Cum percepeți dezvoltarea ulterioară a Agenției de Guvernare Electronică? Ce este important să facă o astfel de structură publică în stat pe termen mediu și lung?

A.A.:
Modernizarea Centrului de e-Guvernare în Agenție de Guvernare Electronică a consolidat mandatul intersectorial al acestei structuri. Subordonarea directă față de Prim-ministrul de asemenea ajută în promovarea schimbărilor. Recent AeG a fost abilitată să valideze achizițiile publice în domeniul tehnologiilor informaționale și acesta este un alt pas în direcția corectă. AeG trebuie să-și consolideze partea de comunicare, astfel încât populația să cunoască despre soluțiile implementate, pentru a le utiliza în deplină măsură. AeG trebuie să-și edifice o durabilitate financiară robustă pentru a continua să atragă persoane talentate. Un alt element important ține de viziunea pe viitor și aplicarea tehnologiilor revoluționare cum ar fi AI, blockchain, IoT, BigData, învățarea automatizată și altele. Tehnologiile evoluează foarte rapid și AeG trebuie să mențină pasul și să nu să se blocheze în utilizarea soluțiilor care erau moderne vreo 10 ani în urmă. Adițional, localizarea agendei e-transformare trebuie să devină o prioritate de bază a AeG. Soluțiile digitale implementate trebuie să se extindă de la nivelul central către autoritățile locale, iar serviciile trebuie să fie accesibile chiar și în cele mai îndepărtate localități.

I.: Cetățeanul de rând mereu dorește ca statul să-i rezolve problemele din viața de zi cu zi cu promptitudine, comoditate și confort. Cum să-și modernizeze statul serviciile pe care le oferă cetățenilor cu ajutorul digitalizării și re-ingineriei acestora?

A.A.: În primul rând, statul trebuie să dispună de un portal de servicii care să fie utilizat ca un ghișeu unic (un singur punct de intrare) pentru cetățeni și companii, iar R. Moldova dispune de unul. Portalul trebuie să conțină informații despre toate serviciile, iar fiecare serviciu separat să dispună de așa-numitul pașaport al serviciului. Portalul trebuie să fie prietenos utilizatorului și ușor de navigat.

În al doilea rând, Guvernul trebuie să-și prioritizeze serviciile care urmează să fie modernizate în primul rând, în al doilea rând și la următoarele etape. Modernizarea serviciilor este un proces costisitor, astfel Guvernul trebuie să fie selectiv și să înceapă cu modernizarea celor mai critice servicii. Și după cum s-a menționat mai sus, niciun serviciu nu trebuie să fie digitalizat înainte de eficientizarea proceselor care stau la baza acestuia, prin intermediul unui exercițiu de re-inginerie. Este un aspect absolut necesar.

În al treilea rând, serviciile digitale sunt cu auto-deservire, dacă ești bine echipat și dispui de cunoștințe. Dar să nu uităm de grupurile vulnerabile care ar putea să nu dispună de calculator sau de conexiune internet. Pentru aceste grupuri, statul trebuie să creeze puncte de prestare asistată de servicii la nivel local, unde cei care au nevoie ar putea primi toată asistența necesară pentru a obține un serviciu public. Proiectul nostru în colaborare cu autoritățile locale planifică implementarea a unui număr de circa 80 de astfel de puncte de prestare asistată de servicii în mediul rural. Astfel, vom aduce serviciile digitale mai aproape de oameni.

Toate elementele enumerate mai sus sunt susținute de Proiectul Băncii Mondiale de Modernizare a Serviciilor Guvernamentale.

I.: Digitalizarea serviciilor de stat pentru populație presupune primirea anumitor date despre cetățean, astfel e nevoie de un anumit nivele de încredere din partea oamenilor în stat. Cum să asigurăm confidențialitatea informațiilor persoanelor în procesul de transformare electronică?

A.A.:
Securitatea cibernetică și protecția datelor sunt o parte indispensabilă din transformarea digitală. Acordăm atenție specială acestor aspecte. Toate soluțiile elaborate în cadrul proiectului se conformează cerințelor de protecție a datelor și celor de securitate cibernetică.

I.: Care, după părerea dvs., ar fi cel mai evident și mai deosebit aspect, dacă e-guvernarea din Moldova ar fi comparată, de exemplu, cu cea a Estoniei sau Georgiei?

A.A.:
Eu cred că R. Moldova învață din greșelile altora și se mișcă cu mult mai repede înainte. Dacă Estonia este printre liderii europeni și Georgia este lider în Caucazul de Sud, păi Moldova este la sigur un lider în Europa de Sud-Est, iar în unele aspecte, R. Moldova este chiar un lider pe plan global – să vă aduc aici două exemple pentru a vă dovedi acest fapt. În primul rând, după cum am menționat deja, R. Moldova deține locul întâi în clasamentul datelor corporative deschise; și în al doilea rând, R. Moldova este printre primele țări din lume care a implementat MobileID. Felicitări pentru echipa e-Guvernare și după cum se spune în R. Moldova: La mai mult și la mai mare!

I.: Vă mulțumim pentru interviu!

Commentarii [ 9 ] adaugă comentariu

  1. 2020.10.22 10:57 Leroi
    Este bine ca agentia este o structura guvernamentala.
  2. 2020.10.22 10:58 Mfria
    Posibilitati digitala sunt in tara, din pacate majorotatea populatiei nu este pregatite pentru asa ceva.
  3. 2020.10.22 13:04 Fima
    Chind WB da banii el are siguranta ca Moldova o sa fie in starea sa ramburseaza acest credid?
  4. 2020.10.22 17:03 Mitteliman
    Inovatii dau progres pentru Moldova.
  5. 2020.10.23 18:54 Filaret
    Toate programe care sustina Banca mondiala au rezultate sporite.
  6. 2020.10.27 13:54 Anatol
    WB da banii pentru diferite proecte sa face pentru ei promotii frumoase.
  7. 2020.10.27 13:56 Jorgetta
    WB si IMF stiu cel mai bine situatia macroeconomica din Moldova. ei stiu ca Moldova fara sustinerea din partea banccii si FMI nu p[oate sa dezvolta.
  8. 2020.10.27 19:05 Zosim
    Banca mondiala poate sa fie inca mai activ la noi in Moldova!
  9. 2020.10.30 17:07 Nelli
    De ce banca nu sa declara ca guvernu prea slab derigeaza economia natioanala?

adaugă comentariu

  • nume
  • email
  • mesaj
Multumim!
Comentariul dvs. va fi publicat după aprobarea administratorului.