Comunicate de presă

„VOX POPULI – APRILIE, MAI 2018: „INFLUENţA SCHIMBĂRILOR INSTITUţIONALE ASUPRA COMPORTAMENTULUI ELECTORAL AL CETĂţENILOR DIN MUNICIPIILE CHIşINĂU şI BĂLţI ÎN PREAJMA ALEGERILOR LOCALE NOI DIN 20 MAI 2018”

07 mai, 2018

Studiul sociologic „Influenţa schimbărilor instituţionale asupra comportamentului electoral al cetăţenilor din municipiile Chişinău şi Bălţi în preajma alegerilor locale noi din 20 mai 2018”,iniţiat de Filiala din Chişinău a Institutului internaţional de monitorizare a dezvoltării democraţiei, parlamentarismului şi respectării drepturilor electorale ale cetăţenilor statelor membre ale Adunării Interparlamentare CSI şi desfăşurat de Asociaţia Sociologilor şi Demografilor din Republica Moldova, este dedicat cercetării factorilor sociali cu impact asupra comportamentului electoral al cetăţenilor, precum şi a interdependenţei proceselor economice, politice şi sociale din municipiile Chişinău şi Bălţi.

Cercetările de teren, în cadrul sondajului „Influenţa schimbărilor instituţionale asupra comportamentului electoral al cetăţenilor din municipiile Chişinău şi Bălţi în preajma alegerilor locale noi din 20 mai 2018”, au fost efectuate în perioada 21 aprilie – 2 mai 2018, în Chişinău pe un eşantion de 1182 respondenţi, reprezentativ pentru populaţia adultă a municipiului Chişinău, cu o eroare maximală de + 2,8% şi în Bălţi pe un eşantion de 600 respondenţi, reprezentativ pentru populaţia adultă a municipiului Bălţi, cu o eroare maximală de + 4,0% .

Rezultate şi consideraţiuni generale ale studiului sociologic „Vox Populi – aprilie, mai 2018”

Fiecare respondent a fost rugat să nominalizeze problemele de importanţă majoră pentru municipiile Chişinău sau Bălţi, pe care trebuie să le rezolve, în primul rând, Primarii noi aleşi, ce acţiuni ar trebui să întreprindă ei pentru ameliorarea vieţii oamenilor din aceste oraşe.

Astfel, nominalizăm problemele de care cel mai des este îngrijorată populaţia municipiului Chişinău:

1.Calitatea vieţii. Sărăcia, diferenţierea socială. - .32,8%

(Foame, lipsa de hrană. Necorespunderea preţurilor şi a veniturilor. Salarii, pensii, indemnizaţii mici. Preţuri, tarife mari la servicii comunale. Lipsă de compensaţii/ajutor păturilor vulnerabile. Preţuri exagerate la apartamente, chirie şi deservirea blocului.)

2. Starea proastă a drumurilor - 22,0%

3.Management defectuos/ineficient la Primărie - 21,6%

(Management defectuos/ineficient la Primărie care a condus la distrugerea economiei oraşului. Se constată lipsa de funcţionari competenţi şi responsabili la conducerea de toate nivelurile. Cunoaşterea slabă a situaţiei reale în diferite instituţii publice, lipsa de experienţă, de responsabilitate în acest domeniu. Comunicare publică insuficientă. Gestionarea proastă a resurselor bugetare. Servicii publice scumpe şi necalitative. Atitudinea faţă de colectarea taxelor, impozitelor, utilizarea lor. Conlucrarea proastă între Primărie, Guvern, Parlament. Blocarea funcţionalităţii primăriei de către consilierii, care se ceartă necontenit între ei. Starea deplorabilă a economiei oraşului. Lipsa locurilor de muncă. Lipsa investiţiilor în oraş. Construcţii ilicite. Nerespectarea/lipsa planului urbanistic. Arhitectură proastă a oraşului. Construcţii în scuaruri/parcuri. Distrugerea terenurilor sportive. Problema gheretelor, a tarabelor. Foarte multe panouri publicitare).

4. Corupţia funcţionarilor, criminalitatea.- 19,8%.

(Corupţia funcţionarilor din Primărie. Evident se observă în Primărie şi în Consiliul Municipal acţiuni de cumătrism, de diverse înşelăciuni şi escrocherii. Predomină doar interese de grup şi personale. Furtul miliardului. Nu se caută miliardul furat. Situaţia criminogenă din oraş. Corupţia în medicină şi educaţie. Activitatea ineficientă a poliţiei municipale, nu se descoperă crimele, infracţiunile, creşte criminalitatea în rândul minorilor).

5. Situaţia politică - 17,2%

(Situaţia politică tensionată. Instabilitate, haos, dezordine. Turismul şi corupţia politică. Luptă interminabilă pentru putere. Certuri permanente în CMC. Relaţii interetnice tensionate. Instigare la ură interetnică. Funcţionarea limbilor. Posedarea limbii de stat de către rusolingvi).

6. Viitorul copiilor - 14,9%

(Problemele tineretului, lipsa de perspectivă, de locuri de muncă. Plecarea în masă a tineretului peste hotare. Salarizarea proastă, lipsa spaţiului locativ pentru tinerii specialişti. Asigurarea viitorului, încrederea în ziua de mâine. Nivelul scăzut de cultură a tinerilor, fac dezordine şi gălăgie seara în curte).

7. Starea sanitară, ecologică deplorabilă în oraş - 14,6%

(Starea sanitară, ecologică deplorabilă în oraş. Murdărie, gunoi peste tot. Nu se păstrează curăţenia. Insuficienţa tomberoanelor. Subterane murdare (de la gara de Sud se situiază pe primul loc la capitolul dezastru.) Poluarea aerului. Calitate proastă a apei de băut. Produse alimentare necalitative. Lipsa laboratorului de depistare a produselor cancerigene, cu codul genetic modificat. Climă nefavorabilă, secetă. Problema râului Nistru. Starea dezastruoasă a râului Bâc. Problema evacuării/prelucrării gunoiului).

8. Situaţia geopolitică. Relaţii externe - 10,8%

(Posibilitatea unui război în zonă. Politică externă specifică. Instabilitate în lume. Relaţii internaţionale dubioase. Flirtul cu ţările mari, puternice, donatoare. Relaţiile cu vecinii. Relaţiile cu Rusia. Tentative de distrugere a statalităţii).

9.Starea sănătăţii - 9,9%

(Starea sănătăţii (proprie, a copiilor şi părinţilor). Servicii medicale necalitative. Medicamente scumpe. Starea spitalelor şi CMF. Corupţie în sistem, nu se eliberează bonuri de casă).

10. Migraţia - 9,3%

( Lipsa oamenilor în ţară, a specialiştilor).

11. Activitatea transportului - 9,0%

(Insuficienţă de autobuse, troleibuse. Ambuteiaje, foarte mult transport in oraş care otrăveşte aerul. Microbuze, troleuri, autobuse supraîncărcate, în deosebi dimineaţa. Lipsă de parcări în oraş. Parcări neautorizate).

12. Altele - 7,5%

(Situaţia din sistemul de învăţământ. Educaţie necalitativă în şcoli. Lipsa de moralitate, educaţie. Oameni indiferenţi, minciunoşi, obraznici şi răi. Problema maidanezilor. Se fumează în locuri publice. Prea multe gherete cu ţigări. Romii nu sunt şcolarizaţi şi integraţi în câmpul muncii. Lichidarea SEL-urilor. Penitenciarul să fie transferat din centrul oraşului).

Problemele care alarmează cel mai mult populaţia municipiului Bălţi sunt următoarele:

1.1.Starea proastă a drumurilor - 26,9%

1.2.

(Drumuri cu gropi, pline de noroi. Lipsa de trotuare. Lipsă de pistă pentru biciclişti. Reparaţia drumurilor e tergiversată).

1.2.Situaţia ecologică – 23,9%

(Dezastrul ecologic. Problema colectării gunoiului. Calitatea apei potabilă (cu impurităţi/murdară). Străzi murdare şi pline de noroi. Miros neplăcut, îndeosebi pe timp de vară. Numărul mare de automobile. Întreprinderile industriale care se află în centrul oraşului (de exemplu Knuf, Fabrica de uleiuri) poluiază aerul).

1.3 Nivelul înalt al corupţiei- 22,4%

(Cumătrismul. Justiţia selectivă. Lipsa ordinii în ţară. Furtul miliardului. Evaziuni fiscale. Situaţia complicată criminogenă din oraş. Nu are cine te proteja).

1.3.Starea/criza economică a oraşului - 20,3%

(Lipsa de finanţe în bugetul oraşului. Șomajul. Lipsa locurilor de muncă bine plătite. Lpsa investiţiilor. Lipsa progresului în oraş.Condiţii proaste de muncă. Restanţe la plata salariilor).

1.4.Sărăcia, calitatea vieţii - 15,9%

1.5.

(Lipsa banilor. Taxe mari la servicii comunale. Instabilitatea preţurilor. Viaţa a devenit mai dificilă. Situaţia boschetarilor).

1.6.Management defectuos la Primărie - 11,6%

(Activează persoane cu nivel scăzut de profesionalism. Lipsă de respect pentru cetăţeni. Incompetenţă. Nu se duce cont de necesităţile oamenilor. Lipsă de autoritate a organelor administraţiei publice. Blocurile de locuit nu sunt termoizolate, lipsesc uşile de la intare. Construcţii neautorizate. Lucrări care slăbesc structura de rezistenţă a blocurilor de locuit, îndeosebi în subsolurile blocurilor transmise în mod suspect în gestiunea unor persoane din anturajul administraţiei publice locale. Lipsa iluminatului pe străzile secundare. Parcul Selecţia este distrus. Lipsa sistemului de canalizare. Lipsa unui parc bine amenajat. Oraşul Bălţi este amplasat nezonal).

1.7.Criza politică. - 10,8%

(Indiferenţa/incompetenţa/iresponsabilitatea politicienilor. Abuz de putere. Instabilitate. Lupta politică. Monopolul unui partid în ţară. Proslavismul şi ortodoxismul excesiv. Rusofilia. Pericolul instăurării unei dictaturi. Nivelul scăzut de guvernare. Opiniile cetăţenilor nu se iau în consideraţie. Oamenii simpli nu pot schimba nimic).

1.8.Migraţia - 9,6%

(Starea demografică. Sporul natural negativ. Neîncrederea în ziua de mâine. Emigrarea în masă a tinerilor).

1.9.Viitorul copiilor - 8,5%

(Lipsa de perspectivă în ţară. Alimentaţia proastă în grădiniţe şi şcoli. Numărul în creştere a adolescenţilor care consumă droguri. Lipsa terenurilor de joacă pentru copii).

1.10 Starea sănătăţii - 7,6%

(Servicii medicale scumpe şi de o calitate proastă. Indiferenţa/nedorinţa medicilor de a acorda servicii calitative. A sporit numărul de persoane bolnave de tuberculoză şi consumatoare de droguri).

1.11 Activitatea transportului - 5,5%

(Trafic aglomerat. Lipsa locurilor de parcare. Transport public uzat. Parcări neautorizate în toate curţile).

1.12 Altele - 4,3%

(Viitorul Primar. Numărul mare de biserici. Problema maidanezilor).

  • 77% dintre respondenţi din mun. Chişinău apreciază negativ schimbările care s-au produs în sistemul de pensii, 75% - în soluţionarea conflictului transnistrean, 73% – în combaterea corupţiei, 72% - în sistemul bancar, 69% – în reformarea justiţiei, 68% – în sfera economică şi în domeniul politicii interne. Cele mai palpabile schimbări au fost sesizate în activitatea autorităţilor publice locale – 40%, în domeniul ştiinţei – 36%, culturii – 35%, educaţiei – 34%, în domeniul politicii externe – 27%.
  • 83% dintre respondenţi din mun. Bălţi apreciază negativ schimbările care s-au produs în sistemul de pensii, 71% – în combaterea corupţiei şi în reformarea justiţiei, 69% – în domeniul politicii interne, 68% - în soluţionarea conflictului transnistrean, 67% - în sistemul bancar, 65% – în sfera economică. Cele mai palpabile schimbări au fost sesizate în activitatea autorităţilor publice locale – 40%, în domeniul educaţiei – 36%, ştiinţei – 33%, culturii – 32% şi medicinei – 26%. Opiniile cetăţenilor privind noua reformă a Administraţiei Publice Centrale s-au divizat în felul următor:
  • Fiecare a patra persoană intervievată din mun. Chişinău susţine că reforma va crea mai multe probleme de furnizare a serviciilor şi în acelaşi timp, un grup important de respondenţi (18%) susţine că optimizarea ministerelor şi a agenţiilor de stat va îmbunătăţi administrarea generală a statului. 22% consideră că reforma dată va întări puterea unui singur partid şi va spori birocraţia statului, 26% - va politiza şi mai mult selectarea funcţionarilor publici; 23% - va slăbi administrarea generală a statului;16% - va optimiza (micşora) costurile generale a guvernării, 10% - va îmbunătăţi calitatea serviciilor livrate populaţiei, 8% - va întări independenţa şi competenţa serviciului public, 5% - va depolitiza instituţiile Guvernului. E necesar de remarcat faptul, că aproximativ fiecare a cincea persoană intervievată nu s-a putut pronunţa pe marginea problemei date.
  • Fiecare a cincea persoană intervievată din mun. Bălţi s-a dat cu părerea că reforma va crea mai multe probleme de furnizare a serviciilor şi în acelaşi timp, 27% consideră că optimizarea ministerelor şi a agenţiilor de stat va spori birocraţia statului, 19% - va îmbunătăţi administrarea generală a statului, 25% - va întări puterea unui singur partid şi va slăbi administrarea generală a statului, 23% - va politiza şi mai mult selectarea funcţionarilor publici, 15% - va optimiza (micşora) costurile generale a guvernării, 11% - va îmbunătăţi calitatea serviciilor livrate populaţiei, 7% - va întări independenţa şi competenţa serviciului public, 5% - va depolitiza instituţiile Guvernului, iar un grup important de respondenţi (22%) nu şi-a format o opinie în acest sens. • 73% din populaţia mun. Chişinău consideră că reformele din ţara noastră nu sunt eficiente şi doar 23% le apreciază pozitiv. 5 la sută n-au fost în stare să dea un răspuns concret.
  • 2/3 din populaţia mun. Bălţi susţin că reformele din ţara noastră nu sunt eficiente şi doar 27% le apreciază pozitiv. 7 la sută n-au fost în stare să dea un răspuns concret.
  • Doar 36% dintre intervievaţii mun. Chişinău consideră că reformele efectuate în ţară contribuie într-o măsură mare sau foarte mare la dezvoltarea democraţiei, 47% sunt de părere că reformele respective nu înlesnesc evoluţia acesteia, iar 17 la sută nu şi-au format un punct propriu de vedere la subiectul dat (mun. Bălţi respectiv: 30%, 51%, 19%).
  • Doar fiecare a treia persoană chestionată în mun. Chişinău consideră că mass-media asigură candidaţilor la funcţia de Primar General posibilităţi egale de a-şi prezenta programele electorale. Majoritatea – 59% dintre intervievaţi cred că unii candidaţi sunt favorizaţi, 8% – nu ştiu, deoarece nu urmăresc electorala (mun. Bălţi, respectiv: 40%, 48%, 12%).
  • Doar fiecare a cincea persoană chestionată în mun. Chişinău este de părerea că alegerile sunt libere şi corecte, o treime nu sunt de acord cu aceasta, iar 4 din zece le consideră parţial libere şi corecte. 6% nu s-au putut pronunţa la subiect (mun. Bălţi, respectiv: 18%, 38%, 37%, 6%).

Alegerile locale noi în mun. Chişinău

  • În cazul în care duminica viitoare s-ar organiza alegeri pentru funcţia de Primar General al municipiului Chişinău, atunci ar merge cu siguranţă la scrutin 44% din respondenţi, probabil, s-ar prezenta – 24%, probabil, nu s-ar prezenta – 15%; sunt siguri că nu vor merge la votare – 10%; nu s-au determinat – 7% din cei chestionaţi. Aceste rezultate confirmă intenţia de participare destul de scăzută a electoratului din municipiul Chişinău la alegerile locale noi din 20 mai 2018. Portretul moral psihologic al viitorului Primar General al mun. Chişinău
  • O jumătate dintre respondenţi consideră că viitorul Primar General al mun. Chişinău ar trebui sa fie mai degrabă un tehnocrat, un gospodar bun, să conştientizeze problemele şi grijile poporului, 26 la sută sunt de părere că el trebuie să fie un un politician abil, să aibă influenţă în cercurile politice. Fiecare a patra persoană intervievată n-a fost în stare să răspundă la această întrebare.
  • 32 la sută dintre intervievaţi ar prefera în functia de Primar General al mun. Chişinău un bărbat şi doar 14% - o femeie. Pentru 48% dintre respondenţi nu contează genul candidatului. 5% nu s-au putut pronunţa la tema dată.
  • Răspunzând la întrebarea: ”Care dintre caracteristicile exterioare sunt cele mai importante pentru imaginea politică a viitorului Primar General al mun. Chişinău?” - 6 din 10 intervievaţi consideră că el trebuie, în primul rând, să posede capacitatea de a face impresia unui om onest, 57% - competent, 53% - hotărât, 47% - educat, 40% - lider, 32% - patriot, 31% - echilibrat, 22% - bun negociator, 18% - curajos, 16% - bun comunicator, 14% - cu spirit de sacrificiu, 13% - cu simţul umorului, 12% - carismatic, 8% - vizionar, 8% - popular, 4% - alte calităţi.
  • Dacă duminica viitoare s-ar organiza alegeri pentru funcţia de Primar General al municipiului Chişinău, 13% din respondenţi nu ştiu cu cine să voteze. Alte 8% nu vor participa la vot.

Prin urmare, fiecare a cincea persoană intervievată n-ar putea face o alegere întemeiată. 27,6% ar vota cu Ion Ceban, 27,1% - cu Silvia Radu, 13,2% - cu Andrei Năstase, 3,8% - cu Constantin Codreanu, 2,0% - cu Valeriu Munteanu, 1,3% - cu Reghina Apostolova, 3,4% - cu alţi candidaţi (Alexandra Can, Vasile Costiuc, Alexandr Roşco, Victor Strătilă, Maxim Braila, Alexandru Mîţu).

Dintre respondenţii care au fost în stare să facă o alegere întemeiată, 35,2% ar vota cu Ion Ceban, 34,6% - cu Silvia Radu, 16,8% - Andrei Năstase, 4,8% - cu Constantin Codreanu, 2,5% - cu Valeriu Munteanu, 1,7% - cu Reghina Apostolova, 4,4% - cu alţi candidaţi (Alexandra Can, Vasile Costiuc, Alexandr Roşco, Victor Strătilă, Maxim Braila, Alexandru Mîţu).

  • Respondenţii au fost rugaţi să-şi motiveze opţiunile într-o formă liberă.

1/3 din cei chestionaţi votează un anumit candidat, dat fiind faptul că el posedă calităţi deosebite (este şcolit, cărturar, bine instruit. Se clarifică bine în problemele lumii moderne, în politica internă şi externă. Deştept. Inteligent. Educat. Vorbeşte bine. Multilateral dezvoltat. Critic. Concret. Competent. Cunoaşte bine problemele cu care se confruntă oraşul şi are soluţii. Cu iniţiativă. Creativ, are idei de modernizare, europenizare. Poziţie civică activă. Clarvăzător. Politician cu experienţă. Serios şi nu face promisiuni goale. Disciplinat. Carismatic.

Tânăr. Independent. Adevărat patriot. Persoană de încredere. Hotărât, insuflă încredere, îndrăzneţ, decisiv. Promite să transforme Chişinăul într-un oraş European);

21% - optează pentru un gospodar bun, care va face regulă în oraş (Manager eficient. Poate munci. Caracter de conducător şi acţiuni cocrete. Mai puţin vorbeşte şi face mult. Duce lucrurile până la capăt. Contribuie la înflorirea oraşului. Are dorinţă de a schimba capitala în bine, de a solutiona eficient problemele existente în capitală. În scurt timp rezolvă multe probleme;

13% - pentru o persoană comunicabilă şi cu calităţi de luptător (Comunicabil. Convingător. Responsabil. Susţine, comunică cu oamenii simpli. Este un luptător, apărător al drepturilor omului. Lucrează pentru binele cetăţenilor, orăşenilor).

12% - pentru o femeie independentă. (O femeie înţelege mai bine problemele femeilor. Femeile sunt mai harnice. A reuşit să alunge din funcţii mai mulţi barbaţi. Se implică şi reuşeşte să repare drumurile).

11% - pentru că susţin formaţiunea politică din care face parte candidatul.

9% - pentru că luptă cu corupţia şi este incoruptibil ( Este un aprig luptător cu corupţia. Luptă pentru dreptate. Onest. Decent. Curajos).

7% - pentru că elaborează, dezvoltă şi implementează programe sociale.

2% - pentru că este un bun ecologist, a făcut mult/luptă activ pentru protecţia mediului înconjurător.

1,5% - altele (Altă candidatură mai bună nu există. A activat eficient în mun. Orhei. A fost bun în funcţia de ministru. Susţine oamenii de cultură. Un asemenea primar ar produce unirea. Este susţinut de europeni, de ruşi, de români ş.a.)

Cât de siguri sunt cetăţenii că vor vota anume pentru aceste persoane.

  • Peste 2/3 dintre respondenţi (68%) sunt foarte siguri că alegerea lor este definitivă; 13% au menţionat că sunt mai degrabă siguri că vor vota această persoană dacă nu se va întâmpla nimic excepţional; 10% - sunt mai degrabă nesiguri şi consideră că alegerea lor poate fi schimbată; 4% s-au declarat absolut nesiguri şi susţin că alegerea lor destul de probabil se va schimba. 4 la sută dintre respondenţi nu şi-au format o părere în această privinţă.
  • În viziunea populaţiei, activităţile de importanţă majoră pentru municipiul Chişinău, care trebuie să fie întreprinse de primarul nou ales:

1.Să repare drumurile - 36,9%

(De reparat drumurile, podurile, trotuarele, inclusiv cele dintre case, construcţia parcărilor).

2.Să se preocupe de situaţia ecologică, de curăţenie în oraş - 25,7%

(Să facă curăţenie în oraş, să evacueze gunoiştile neautorizate. Să instaleze mai multe tomberoane. Să amenajeze gunoiştile. Să hotărască problema evacuării/reciclării gunoiului. Să construiască o uzină de prelucrare a deşeurilor. Să curăţe copacii bolnavi şi bătrâni. Să cureţe râul Bâc. Să modernizeze staţia de epurare. Să lichideze mirosul urât din capitală. Să îmbunătăţească calitatea apei de băut.Să facă curăţenie în parcul dintre strada Ginta Latină şi strada Vadul lui Vodă. Să întreprindă activităţi ecologice. Să promoveze lozinca „Chişinău – cel mai curat oraş european”).

3. Să lupte cu corupţia în Primărie - 16,8%

(Respectarea legislaţiei. Cheltuirea corectă a mijloacelor financiare bugetare. Să organizeze concursuri transparente privind diverse granturi şi programe de finanţare. Să interzică repartizarea nechibzuită a pământurilor pentru construcţii. Să excludă plăţile suplimentare/lichideze corupţia din şcoli, grădiniţe şi instituţii medicale. Să caute/să găsească miliardul furat. Să instaureze ordinea publică în oraş, oamenii să se simtă în siguranţă la ei acasă).

3.Să eficientizeze activitatea transportului - 16,4%

(Să redirecţioneze fluxul de transport. Să rebuteze autobusele şi troleibusele vechi. Să reducă numărul automobilelor. Să se majoreze numărul de troleibuze, autobuze şi să se excludă maxi-taxiurile din transportul public. Să elaboreze trasee pentru maxi-taxiuri aproape de necesităţile populaţiei. Să se construiască o centură pentru redirecţionarea unei părţi a transportului public din capitală. Să se interzică circulaţia transportului prin centrul oraşului. Să organizeze/ construiască parcări pentru automobile. Să interzică parcările pe trotuare, în special în faţa blocurilor de locuit).

5. Să dezvolte infrastructura socială a oraşului - 14,9%

(De soluţionat problema canalizării fluviale în oraş. De lichidat pieţele neautorizate. De termoizolat/încălzit clădirile, de reparat acoperişurile caselor. De amenajat străzile, locurile de joaca pentru copii, locurile pentru agrement. Dezvoltarea turismului. Iluminarea străzilor. Amenajarea spaţiilor verzi. Să demoleze/evacueze tarabele şi gheretele din oraş).

6. Să ridice nivelul de viaţă a orăşenilor - 14,2%

(Să ridice nivelul de viaţă a orăşenilor, în deosebi a pensionarilor. Să elaboreze programe sociale eficiente, acoperite financiar pentru păturile social-vulnerabile. Să majoreze pensiile şi salariile. Să reducă impozitele. Să asigure servicii medicale calitative, să facă ordine în sistemul sanitar din oraş. Să diminueze costul poliţei medicale. Să repare/deschidă grădiniţe, şcoli, spitale. Să se preocupe cu adevărat de problemele oamenilor simpli, de bunăstarea lor. Să primească în audienţă pe cei săraci, păturile defavorizate de cetăţeni, să le acorde înlesniri pentru serviciile comunale. Să se preocupe de oamenii străzii. Să comunice mai des cu cetăţenii, ca şi înainte de votare. Să reducă tarifele la serviciile comunale, preţurile la produse de primă necesitate şi să le stabilească în concordanţă cu veniturile cetăţenilor. Să creeze condiţii mai bune, să amelioreze calitatea alimentaţiei în grădiniţe şi şcoli. Să acorde ajutor, să se preocupe de problemele tinerilor. Să creeze locuri de muncă noi, atractive pentru tineri. Să diminueze migraţia şi să ajute tinerii ca să rămână acasă. De hotărît problema locativă în primul rând pentru copiii străzii. Compensaţii pentru şomeri).

7. Să amelioreze, să stabilizeze situaţia economică din oraş- 13,4%

(Să dezvolte micul bussines. Să atragă, să aducă investiţii, capital străin. Să deschidă noi locuri atractive de muncă).

8. Să eficientizeze managementul Primăriei - 10,4%

(Să depolitizeze instituţia Primăriei, să eficientizeze activitatea direcţiilor/slujbelor Primăriei. Să majoreze salariile pentru funcţionarii publici. Să unească, consolideze oamenii. Mai puţină politică şi mai mult lucru. Mai multe proiecte noi implimentate, să atragă investitori străini în capitală. Să repartizeze raţional şi cinstit resursele. Să lupte pentru drepturile orăşenilor. Să asigure transparenţa în activitate, să lucreze pentru cetăţeni. Să consulte cu regularitate opinia publică locală. Să aplice activ/implementeze reforme în toate domeniile, Să adopte politici, sociale, demografice. Să elaboreze şi să respecte Planul urbanistic general de dezvoltare a mun. Chişinău. Să interzică construcţiile în zonele verzi. De a forma o echipă de manageri buni şi oneşti la Primărie. Cadrele să fie selectate prin concurs, să-şi îndeplinească obligaţiile de serviciu şi să nu privească funcţia ca ceva temporar, un mijloc de a se pricopsi. Factorii profesionali trebuie să fie primordiali în angajarea funcţionarilor la serviciu. Să soluţioneze problema construcţiilor neautorizate. Să reducă la maximum numărul de gherete şi tarabe. E necesar de stabilit o conlucrare constructivă intre consiliul local, primar si puterea centrală).

9. Altele - 9,0%

(Să păstreze patrimoniul cultural, să nu demoleze monumentele istorice. Să se preocupe de restaurarea monumentelor de cultură. Să repare circul. Lichdarea caselor de noroc. Reparaţia căminelor studenţeşti. Să repartizeze microbuse dimineaţa pentru deplasarea până la instituţiile de învăţământ a studenţilor cazaţi în cămin. Să transfere gara centrală auto, piaţa centrală şi penitenciarul din centrul oraşului. Să se îngrijească de soarta animalelor fără adăpost, să hotărască problema câinilor vagabonzi. Să se consulte/să preia experienţa Primarului oraşului Orhei).

  • Circa 2/3 dintre cetăţeni au menţionat că primarul mun. Chişinău dispune de suficiente împuterniciri pentru a putea rezolva problemele localităţii; 30% au o părere opusă, iar 6 la sută nu s-au putut pronunţa la subiectul dat.
  • În pofida unor lipsuri esenţiale de ordin economic şi social, prin care trece astăzi populaţia republicii, pentru o bună parte a locuitorilor municipiului Chişinău sunt caracteristici parametrii psihologici pozitivi. Conform datelor studiului sociologic, 4 din 10 respondenţi susţin că se mândresc (inclusiv, 11% – foarte mult şi 30% – destul de mult) că sunt cetăţeni ai municipiului Chişinău şi 53% din subiecţii sondajului nu se mândresc de acest fapt, inclusiv 33% – nu prea, 20% – deloc. 5% din populaţia chestionată nu şi-au format o opinie în acest sens. În funcţie de caracteristicile social-demografice, de calitatea de cetăţean al municipiului Chişinău ceva mai mult se mândresc bărbaţii, respondenţii de o vârstă mai mare şi cei care au apreciat starea de lucruri din municipiu mai favorabilă.

Alegerile locale noi în mun. Bălţi

·În cazul în care duminica viitoare s-ar organiza alegeri pentru funcţia de Primar al municipiului Bălţi, atunci ar merge la scrutin 41% din respondenţi, probabil, s-ar prezenta – 23%, probabil, nu s-ar prezenta – 17%; sunt siguri că nu vor merge la votare – 11%; nu s-au determinat – 9% din cei chestionaţi. Aceste rezultate confirmă intenţia de participare destul de scăzută a electoratului din municipiul Bălţi la alegerile locale noi din 20 mai 2018. Portretul moral psihologic al viitorului Primar al mun. Bălţi  46% dintre respondenţi consideră că viitorul Primar al mun. Bălţi ar trebui sa fie mai degrabă un tehnocrat, un gospodar bun, să conştientizeze problemele şi grijile poporului, 27 la sută sunt de părere că el trebuie să fie un un politician abil, să aibă influenţă în cercurile politice, alte 27% nu şi-au format o opinie în acest sens.  30 la sută dintre intervievaţi ar prefera în funcţia de Primar al mun. Bălţi un bărbat , iar fiecare al cincilea - o femeie. Pentru 4 din 10 respondenţi nu contează genul candidatului. 9% n-au ştiut să răspundă la această întrebare.

  • Răspunzând la întrebarea: ”Care dintre caracteristicile exterioare sunt cele mai importante pentru imaginea politică a viitorului Primar al mun. Bălţi?”- 53 la sută dintre intervievaţi consideră că el trebuie, în primul rând, să posede capacitatea de a face impresia unui om competent, 49% - educat, 43% - patriot, 43% - hotărât , 41% - lider, 36% - onest, 34% - bun comunicător, 33% - bun negociator, 32% - curajos, 30% - echilibrat, 26% - popular, 20% - vizionar, 18% - carismatic, 16% - cu simţul umorului, 16% - cu spirit de sacrificiu, 4% - aite calităţi.
  • Dacă duminica viitoare s-ar organiza alegeri pentru funcţia de Primar al municipiului Bălţi, 15% din respondenţi nu ştiu cu cine să voteze. Alte 6% nu vor participa la vot.

Prin urmare, practic fiecare a cincea persoană intervievată n-ar putea face o alegere întemeiată. 31,8% - ar vota cu Alexandr Usatîi, 28,9% - cu Nicolai Grigorişin, 5,9% - cu Arina Spătaru, 3,5% - cu Elena Griţco, 3,3% - cu Pavel Verejanu, 2,4% - cu Simion Guţu, 2,1% - cu Sergiu Burlacu, 1,4% - cu Oleg Topolniţki.

Dintre respondenţii care au fost în stare să facă o alegere conştientizată, 40,1% - ar vota cu Alexandr Usatîi, 36,4% - cu Nicolai Grigorişin, 7,5% - cu Arina Spătaru, 4,4% - cu Elena Griţco, 4,1% - cu Pavel Verejanu, 3,0% - cu Simion Guţu, 2,6% - cu Sergiu Burlacu, 1,8% - cu Oleg Topolniţki.

Respondenţii au fost rugaţi să-şi motiveze opţiunile într-o formă liberă.

14% din cei chestionaţi votează candidatul pentru calităţile pozitive deosebite (Specialist în administraţia publică locală. Economist bun. Face lucruri bune pentru oraş, regulă în oraş. Decisiv, curajos, activ, tolerant. Are voinţă. În municipiu este nevoie de o femeie cu caracter. Tehnocrat. Democrat. Tînăr cu iniţiativă).

10% - pentru că este o persoană onestă (Cinstit, Nu este corupt, nu fură. Luptă pentru dreptate).

7% - pentru că ascultă oamenii. Se consultă, duce cont de părerea cetăţenilor.

6% - pentru că a schimbat şi va continua schimbările pozitive în oraş. Poate organiza bine sărbători, în special cele de Anul Nou. Responsabil pentru oraş. Duce lucrurile până la capăt.

6% - pentru că este un consilier activ, un om de afaceri vestit.

5% - pentru că poate conlucra cu puterea centrală. Poate să se împace/să colaboreze cu PD-ul.

4% - pentru că a adus bani în oraş, se pricepe la atragerea investiţiilor.

3% - pentru că este apolitic/nu se implică în politică şi are o părere diferită de ceilalţi politicieni. Nu este dependent de oligarhi.

2,0% - altele (Bun specialist APL. Pentru că sunt uniţi. Sunt mai buni decât alţii. Sunt susţinătorul partidului pe care il reprezintă.)

Cât de siguri sunt cetăţenii că vor vota anume pentru aceste persoane. Doar 55 la sută dintre respondenţi sunt foarte siguri că alegerea lor este definitivă; 14% au menţionat că sunt mai degrabă siguri că vor vota această persoană dacă nu se va întâmpla nimic excepţional; 15% - sunt mai degrabă nesiguri şi consideră că alegerea lor poate fi schimbată; 8% s-au declarat absolut nesiguri şi susţin că alegerea lor destul de probabil se va schimba. Un grup mare de respondenţi (7%) nu şi-au format o părere în această privinţă.

  • În viziunea populaţiei, activităţile de importanţă majoră pentru municipiul Bălţi, care trebuie să fie întreprinse de primarul nou ales:

1. Să repare drumurile, trotuarele - 42,5%

2.Să se preocupe de ecologia oraşului - 21,6%

(Evacuarea gunoiului. Soluţionarea problemei gunoiştei. Reciclarea gunoiului şi producerea biogazului. Salubrizarea oraşului. Soluţionarea problemei mirosului în oraş. Curăţirea râului Răut. Spitalul de tuberculoză să fie redirecţionat în afara oraşului într-un loc bine amenajat. De scos întreprinderile industriale în afara oraşului.

4.Să se preocupe de modernizarea infrastructurii oraşului - 17,6%

(Să dezvolte/îmbunătăţească serviciile publice municipale. Să înverzească oraşul, să-l modernizeze. Să repare havuzul din centrul oraşului. În Parcul Selecţia de amenajat un spaţiu verde cu copaci şi jocuri pentru copii. Să rezolve asigurarea oraşului cu apă potabilă calitativă. Să amenajeze întrările în oraş, deoarece întreprinderile industriale şi ţevile reţelelor energetice strică tot aspectul oraşului. Să amenajeze locurile de odihnă cu spaţii verzi/clumbe cu flori. Să repare Palatul Culturii, Universitatea şi şcolile. Să repare grupurile sanitare din grădiniţele municipiului.Să repare/termoizoleze blocurile de locuit. Să instaleze semafoare pe toate străzile oraşului, unde este necesar. De amenajat calitativ piaţa de legume. Să ilumineze străzile secundare, în special în zonele/cartierele cu case de locuit particulare.

5.Să dezvolte economia oraşului - 12,3%

(Să aducă profesionişti la Primărie. Să creeze noi locuri de muncă. Să aducă bani, investiţii în oraş. Să aplice reforme eficiente, inclusiv în APL).

6.Să combată corupţia - 10,7%

(Să lupte cu cumătrismul. Să facă ordine în oraş. Să lupte cu construcţiile neautorizate. Să ia măsuri cu persoanele care slăbesc structura de rezistenţă a blocurilor, îndeosebi în subsoluri).

6. Să asigure independenţa oraşului - 8,6%

(Să asigure independenţa APL. Să nu depindă de PD. Să nu aibă probleme cu PD. Să insufle populaţiei încredere în viitor. Să rezolve lupta politică. Să finalizeze lucrurile începute. Să dezvolte oraşul conform planului urbanistic. Să facă ordine la Primărie. Să fie apolitic).

7.Să eficientizeze activitatea transportului - 8,0%

(De amenajat parcări. De trecut tot transportul public pe bază de electricitate, de ameliorat ecologia oraşului. Microbusele să le înlocuiască cu transportul electric. De construit linie de tramvai).

8.Să ridice nivelul de viaţă - 7,3%

(Să majoreze pensiile şi salariile. Să revizuiască tarifele la serviciile comunale. Să creeze condiţii de viaţă şi trai mai bune pentru cetăţeni, dar nu pentru oligarhi. Să organizeze magazine sociale şi cantine pentru păturile social-vulnerabile ca la Orhei. Să organizeze aziluri pentru bătrânii fără casă. Să îmbunătăţească alimentaţia copiilor în grădiniţe şi şcoli. Combustibilul să fie mai ieftin. Să reformeze/dezvolte/repare spitalul municipal. Să asigure populaţia cu servicii medicale ieftine şi calitative).

9. Să contribuie la diminuarea migraţiei - 5,7%

Să acorde mai multă atenţie tinerilor. Să ofere tinerilor familii loturi de teren pentru construcţia caselor).

9.Altceva - 4,6%

(De renovat/restaurat clădirile vechi care fac parte din patrimoniul cultural. Să creeze un adăpost pentru câinii vagabonzi. Să se preocupe de educaţie, dezvoltarea disciplinilor sportive, de activitatea culturală).

  • Doar 36 la sută dintre cetăţeni au menţionat că primarul mun. Bălţi dispune de suficiente împuterniciri pentru a putea rezolva problemele localităţii; majoritatea (52%) au o părere opusă, iar un grup important de respondenţi (12%) nu s-au putut pronunţa pe marginea problemei date.
  • Conform datelor studiului sociologic, circa 1/3 dintre respondenţi susţin că se mândresc (inclusiv, 8% – foarte mult şi 24% – destul de mult) că sunt cetăţeni ai municipiului Bălţi şi 61% din subiecţii sondajului nu se mândresc de acest fapt, inclusiv 36% – nu prea, 25% – deloc. 7% din populaţia chestionată nu şi-au format o opinie în acest sens.

adaugă comentariu

adaugă comentariu

  • nume
  • email
  • mesaj
Multumim!
Comentariul dvs. va fi publicat după aprobarea administratorului.