maib_esspreso

Reportaje

FOSTUL MINISTRU AL ECONOMIEI CALIFICĂ DREPT POPULISTE CONCLUZIILE COMISIEI DE ANCHETĂ PRIVIND AEROPORTUL CHIŞINĂU

12 septembrie, 2019
FOSTUL MINISTRU AL ECONOMIEI CALIFICĂ DREPT POPULISTE CONCLUZIILE COMISIEI DE ANCHETĂ PRIVIND AEROPORTUL CHIŞINĂU

Concluziile Comisiei parlamentare de anchetă pentru analiza modului de organizare a privatizării și concesionării proprietății publice referitoare la aeroportul Chişinău sunt populiste, iar tribuna Parlamentului este folosită exclusiv în scopuri politice, consideră fostul ministru al Economiei, Valeriu Lazăr.

Joi, în cadrul unei conferințe de presă la agenția INFOTAG, el şi-a exprimat indignarea faţă de declarațiile reprezentanţilor guvernării, care au calificat transmiterea majorității activelor aeroportului către concesionarul „Avia Invest” drept „trădare a intereselor securităţii de stat”.

„Dacă aș fi invitat la ședința acestei comisii, le-aș explica membrilor săi că aeroportul Chișinău se egalează cu frontiera de stat. Acolo sunt prezenți fizic ofițeri din trei structuri specializate – Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul Vamal și Serviciul de Informații și Securitate. Este absolut ilogic să dai vina pe „Avia Invest” că a creat lacune în sistemul național de securitate. Dacă au existat cazuri când oameni sau mărfuri au trecut prin aeroport fără control vamal, atunci securitatea națională este într-adevăr în pericol, dar nu „Avia Invest” este de vină pentru acest lucru, deoarece ea asigură doar funcționarea infrastructurii la sol”, a subliniat fostul ministru.

Potrivit lui, declarațiile reprezentanţilor guvernării cu privire la ilegalitatea procedurii de concesionare a aeroportului pun la îndoială expertiza juridică a unui număr mare de structuri de stat care şi-au prezentat avizele.

„Guvernul a aprobat patru hotărâri la acest subiect. Toate au fost elaborate cu implicarea juriştilor de la Agenția Proprietății Publice, a primit avizul Ministerului Economiei, precum și ale tuturor celorlalte ministere și agenții de stat interesate. După aceasta, hotărârile au fost contestate la Curtea Constituțională, pe marginea acestora au avut loc audieri parlamentare. Nimeni niciodată nu a pus sub semnul întrebării problema legalităţii. Orice investigație obiectivă va arăta că nu există motiv de revizuire a rezultatelor concursului (pentru selectarea concesionarului – „I.”) din punct de vedere al legalității”, a spus Lazăr.

El a amintit că planul principal de dezvoltare a aeroportului, elaborat în 2010 de o companie germană, conține prognoze și date referitoare la atingerea nivelului critic al fluxului de pasageri până la care trebuie să fie asigurată o anumită infrastructură pentru a evita colapsul transportului.

„Analiza a arătat că în 2015-2016 vom atinge un moment critic, când fluxul anual de pasageri se va majora până la 1,5 milioane. Către anul 2018, fluxul de pasageri urma să crească cu 50%, însă, în realitate, acesta a crescut și mai rapid. Acest lucru s-a întâmplat din motive neprevăzute, unul dintre care este conflictul militar din estul Ucrainei. Mulți pasageri au renunţat la zborurile prin Odessa sau în tranzit prin Kiev”, a explicat fostul ministru.

Potrivit lui, taxă de nouă euro, percepută de la pasager, conform contractului de concesiune, este necesară pentru a asigura investiții în timp util în infrastructura aeroportului cu scopul de a depăși momentele critice care cresc fluxul de pasageri.

„Studenții din anul doi de la Academia de Studii Economice știu că nu există nicio întreprindere care să furnizeze marfă sau servicii fără a include în tarif componenta investițională. Această taxă există de mult, deoarece este o condiție instituită de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). Recunosc că deputații comisiei au dreptate atunci când spun că suma încasată de la pasageri depășește suma necesară”, a spus fostul funcţionar.

El a menționat că, spre sfârşitul anului 2018, „Avia Invest” a investit în aeroport 87 mil. euro. Însă, potrivit calculelor sale, suma colectată de la pasageri a constituit 51 mil. euro, ceea ce este cu mult mai puţin, deoarece taxa de nouă euro nu este percepută de la pasagerii care sosesc, de la copii cu vârsta de până la doi ani și de la pasagerii curselor noi în primele 12 luni. Mai mult, Lazăr susține că, dacă nu ar fi fost dat în concesiune, aeroportul ar fi încasat doar 10% din valoarea investițiilor necesare pentru a depăși punctul critic.

Potrivit lui, clauza din contract, conform căreia toate litigiile privind concesiunea sunt soluționate în instanțele din Moldova, nu garantează statului protecția împotriva consecințelor negative de pe urma rezilierii contractului, deoarece „un proces echitabil se va baza pe constatările unei expertize independente, dar nu ale unei comisii parlamentare”.

 

Comentarii [ 4 ] Adaugă

  1. 13.09.2019 02:13:00 Alexei
    Dl Lazar vre sa convinge pe noi ca el a salvat aeroport si Moldova, da noi nu ctrdem.
  2. 13.09.2019 02:14:54 Joric
    De ce Moldova a facut cadou cu 9 euro lui Sor?
  3. 13.09.2019 02:20:56 Ana
    Este o gafa mare, degeaba dl Lazar vre sa spune ca statul a obtinut un chistig mare.
  4. 16.09.2019 10:28:16 Liza
    Lumea spune ca dl Lazar nu a pus nici o semnatara la documente cu concesiunea aeroportului.

Adaugă comentariu

  • nume
  • email
  • mesaj
Multumim!
Comentariul dvs. va fi publicat după aprobarea administratorului.