Русский Română

Partenerii dezvoltă Moldova

TAMARA ADAȘAN: PROIECTELE IMPLEMENTATE CU SPRIJINUL AGENȚIEI CEHE PENTRU DEZVOLTARE ADUC PLUS VALOARE REPUBLICII MOLDOVA

31 octombrie, 2023
TAMARA ADAȘAN:  PROIECTELE IMPLEMENTATE CU SPRIJINUL AGENȚIEI CEHE PENTRU DEZVOLTARE ADUC PLUS VALOARE REPUBLICII MOLDOVA
Interviu acordat corespondentei agenției INFOTAG, Margareta Mocreac, de către directoarea Asociației Obștești HOMECARE, Tamara Adașan.

INFOTAG: Dnă Adașan,  Asociația Obștească HOMECARE activează în R.Moldova de mai mulți ani, ajutând mii de cetățeni aflați în situații dificile. Pentru cei care nu știu, vă rog să ne spuneți când a fost creată asociația și care sunt domeniile acesteia de activitate?

TAMARA ADAȘAN: Asociaţia Obştească HOMECARE este o organizaţie republicană non-profit, neguvernamentală, apolitică şi necomercială. A fost creată în anul 2005 cu scopul de a sensibiliza opinia publică cu privire la problemele persoanelor social-vulnerabile și de a presta servicii de îngrijire a persoanelor la domiciliu. Aș dori, însă, să menționez că până a fi înregistrată în calitate de entitate separată în anul 2005, am activat timp de 7 ani, din anul 1999, ca unul dintre proiectele organizației Caritas Moldova. Deci, putem spune că avem deja 25 de ani de prestare a serviciilor de îngrijire a persoanelor la domiciliu, deși ca organizație înregistrată vom marca aniversarea de 20 de ani abia în 2025.

INFOTAG: Care este numărul de persoane ce beneficiază de servicii lunar sau anual prin intermediul organizației HOMECARE?


TAMARA ADAȘAN: Anual, în cadrul proiectelor noastre sunt deserviţi peste 3000 vârstnici, persoane singuratice, persoane cu dizabilități sau pacienţi cu diverse boli cronice şi/sau în faze terminale cărora le asigurăm gratuit un pachet variat de servicii medico-sociale la domiciliu.

Astăzi, HOMECARE are 10 centre de prestare a serviciilor pe întreg teritoriul țării. Primele două centre au fost deschise în anul 2007 la Cahul și în satul Doroțcaia, r-nul Dubăsari. Următoarele două centre au fost inaugurate în 2009 și altele în 2010, 2013 și 2015. După primii trei ani de activitate aceste centre au fost transmise în gestiunea administrațiilor publice locale (APL), dar HOMECARE continuă colaborarea cu aceste centre, ajutându-le și menținându-le din punct de vedere financiar pe parcursul tuturor acestor ani.

Salariul achitat de APL angajaților acestor centre, asistentelor medicale și șoferilor, este foarte mic. Aici intervine HOMECARE, care, grație asistenței financiare obținute de la diferiți donatori, în primul rând de la Guvernul Republicii Cehe, prin intermediul Agenției Cehe pentru Dezvoltare, vine cu o contribuție la salariul angajaților acestor centre. Deci, contribuția noastră permite menținerea personalului centrelor, deoarece resursele umane  este una dintre problemele majore cu care se confruntă astăzi RM.

Potrivit calculelor noastre, până în prezent HOMECARE a acordat îngrijire la domiciliu unui număr de peste 50 mii de persoane. Multe dintre aceste persoane au beneficiat de servicii luni sau chiar ani la rând, fiind vizitați la domiciliu de către asistenții noștri de două sau trei ori pe săptămână, iar la necesitate chiar și mai des.

INFOTAG: Din câte cunoaștem, unul dintre partenerii și donatorii principali ai HOMECARE este Agenția Cehă pentru Dezvoltare. Vă rog să ne spuneți cum a început această cooperare și ce reprezintă ea în prezent?

TAMARA ADAȘAN: Cooperarea noastră cu Agenția Cehă pentru Dezvoltare a început în anul 2005, când am fost înregistrați în calitate de entitate separată. Aș vrea să menționez faptul că Guvernul Republicii Cehe acordă finanțare prin intermediul Agenției Cehe pentru Dezvoltare, iar aceasta oferă banii prin intermediul organizațiilor din Cehia. Noi primim finanțare prin intermediul Caritas Cehia.

Toate cele 10 centre, care activează în prezent, au fost create cu sprijinul financiar al Guvernului Republicii Cehe. În cadrul acestora, la moment, lucrează 39 de persoane care prestează servicii. În plus, fiecare centru are un administrator care îndeplinește și funcția de șofer.

INFOTAG: Deci, putem spune că Republica Cehă este unul dintre principalii dacă nu principalul donator al organizației HOMECARE?

TAMARA ADAȘAN: Republica Cehă a fost principalul nostru donator până în anul 2022. Dar, odată cu începerea războiului de agresiune a Rusiei față de Ucraina și criza refugiaților, noi am primit finanțări pentru proiecte legate de refugiați de la Fondul Națiunilor Unite pentru Populație, care le depășesc pe cele acordate de Republica Cehă. Dar aceste fonduri sunt pentru proiecte de scurtă durată, astfel, da, putem spune că Guvernul Republicii Cehiei rămâne donatorul nostru cel mai important, chiar dacă la moment suma de bani pe care o primim de la ei este mai mică comparativ cu alți donatori.

Aici aș vrea să menționez că pe parcursul întregii perioade de colaborare am avut o relație de încredere cu Republica Cehă. Prin proiectele implementate, această țară a contribuit și contribuie mult la dezvoltarea RM și aduce plus valoare țării noastre.

INFOTAG: Referitor la proiectele de îngrijire a pacienților la domiciliu, cât la sută din totalul costurilor este acoperit de Agenția Cehă pentru Dezvoltare?


TAMARA ADAȘAN: Aceste proiecte sunt finanțate de Agenția Cehă în proporție de sută la sută. Noi am cooperat și cooperăm cu mai mulți parteneri externi și, un lucru pe care aș vrea să-l menționez aici este faptul că Republica Cehă este unul dintre puținii donari care ia în considerare toate aspectele unui proiect.

Există donatori care oferă doar bunuri materiale sau care acoperă doar cheltuielile pentru salarii. Le spunem acestor donatori un mare mulțumesc. Dar pentru realizarea cu succes a unui proiect și pentru prestarea serviciilor de calitate este necesar de acoperit toate cheltuielile, lucru pe care îl face Agenția Cehă pentru Dezvoltare. Astfel, proiectele finanțate de agenție au inclus și includ fonduri pentru mentenanța centrelor, medicamente și consumabile, echipamente, traininguri și seminare pentru asistentele medicale, benzină, procurarea de automobile pentru centrele medicale și întreținerea lor. Mergând pe jos, o asistentă medicală reușește să viziteze 2-4 pacienți pe zi, iar cu mașina chiar și 12.  

De asemenea, aș vrea să menționez că Republica Cehă a acordat fonduri semnificative pentru protejarea personalului centrelor împotriva bolilor, mai ales în perioada pandemiei de Covid-19. Asistentele noastre au intrat în focare de Covid, dar nu s-au îmbolnăvit deoarece au fost echipate cu haine de protecție, mănuși, ecrane, respiratoare. Astfel, datorită finanțării bine gândite nu am pierdut resurse umane în perioada pandemiei.

Agenția Cehă pentru Dezvoltare, de asemenea, finanțează și servicii de consultanță la distanță. Avem contracte cu unii dintre cei mai buni medici din Chișinău care oferă consultații online pacienților din localitățile rurale care nu se pot deplasa.  

Acesta este un serviciu foarte important pentru persoanele bolnave care nu au rude sau cele cu mobilitate redusă.

INFOTAG: Pe viitor se preconizează deschiderea unor noi centre de acest tip?

TAMARA ADAȘAN: Acest lucru nu depinde de noi. Guvernul Republicii Cehe cooperează strâns cu Guvernul RM, inclusiv cu Ministerul Sănătății, Ministerul Muncii și Protecției Sociale și determină prioritățile conform planului strategic de dezvoltare a țării.

Dacă Ministerul Sănătății va considera că este necesară deschiderea de noi asemenea centre, atunci se va adresa Agenției Cehe pentru Dezvoltare, care, probabil, va anunța un concurs, la care vom participa  cu speranța   de a fi câștigători .

Nu sunt la curent cu planurile detaliate ale agenției, dar știu că aceasta cooperează strâns cu Ministerul Sănătății, care susține ideea de a deschide asemenea centre. Ele sunt foarte necesare, mai ales dat fiind procesul activ de îmbătrânire a populației în țara noastră și numărul tot mai mare al persoanelor în vârstă rămași singuri.

INFOTAG: Lipsa personalului este o mare problemă în cazul centrelor pe care le coordonați și nu doar. Cu ce alte probleme vă confruntați și de ce susținere din partea Guvernului RM ați avea nevoie?


TAMARA ADAȘAN: Noi nu așteptăm foarte mare ajutor din partea Guvernului, deoarece înțelegem cât de dificilă este situația astăzi în țară. Desigur, ne dorim deschiderea de noi centre pe viitor, dar înțelegem că Republica Cehă are propriile sale probleme, în plus, s-a implicat activ în ajutorarea refugiaților din Ucraina.

Aici aș vrea să menționez faptul că până în prezent nu au existat proiecte pe care Republica Cehă să le întrerupă sau să le amâne, chiar și în perioadele când această țară a fost grav afectată de calamități naturale.

De asemenea, aș dori să menționez că toți ambasadorii cehi care au activat în RM au fost niște oameni deosebiți, foarte cumpătați și cu înalte valori morale. Impresia este că sunt aleși pentru a face caritate.

Deci, RM are un mare noroc de ambasada Republicii Cehe și de poporul ceh.

CITAT: ”Conform statutului, HOMECARE acordă servicii persoanelor vulnerabile care sunt singure, sau au rude dar acestea nu le pot îngriji. Cu părere de rău, în foarte multe sate nu se ajung lucrători medicali și asistenți sociali. Anume din această cauză, serviciile pe care le acordă asistenții noștri, fiind achitați de către Guvernul Republicii Cehe, sunt foarte și foarte binevenite.” TAMARA ADAȘAN

INFOTAG: Care este reacția beneficiarilor? Apreciază ei această asistență?


TAMARA ADAȘAN: Desigur! Mulți nu memorizează denumirea exactă a organizației noastre sau a agenției cehe. Ei spun „Cehia ne ajută!” și „Mulțumesc Cehiei”. Persoanele care primesc asistență sunt foarte recunoscătoare, deoarece beneficiază de servicii complexe și de calitate. Asistentele noastre îi vizitează la domiciliu, unde le acordă îngrijiri medico-sociale.

INFOTAG: Care este suma asistenței totale acordate de Republica Cehă prin intermediul proiectelor implementate de HOMECARE?


TAMARA ADAȘAN: La moment nu vă pot spune cifra exactă, dar cert este faptul că suma este impunătoare. De exemplu, cheltuielile pentru deschiderea unui centru și primul an de activitate se ridică la 60 mii euro. Ulterior, cheltuielile sunt de circa 25-30 mii euro pe an.

Deci, doar pentru deschiderea celor 10 centre s-au cheltuit minim 600 mii de euro.

Pe lângă aceasta, Republica Cehă mai acordă resurse financiare pentru instruiri, dezvoltarea cadrului normativ și a legislației în domeniu, elaborarea de ghiduri și cărți.

De exemplu, cu sprijinul Agenției Cehe pentru Dezvoltare a fost elaborat un ghid pentru pacienții cu diabet, la care au lucrat 16 profesori. Costul proiectului s-a ridicat la  100  mii de euro, din care 15 000 au fost  destinați pentru multiplicarea ghidurilor..

Aș dori, de asemenea, să menționez că sistemul de evaluare și audit ceh este unul foarte simplu și accesibil, iar forma de raportare este clară.

Echipa Ambasadei Republicii Cehe la Chișinău este, de asemenea, una extraordinară, formată din oameni competenți și corecți, care înțeleg problemele cu care se confruntă țara noastră și pe care îi aștepți în vizită cu plăcere. De obicei, lumea se teme de controale și se stresează când vine echipa de monitorizare. Noi nu ne stresăm. Întotdeauna suntem bucuroși de vizitele reprezentanților Ambasadei Republicii Cehe și le suntem  recunoscători pentru omenie, competență, responsabilitate, atitudine  și încredere.

 *Acest articol a fost scris cu sprijinul financiar al Ministerului Afacerilor Externe al Republicii Cehe și Ambasadei Republicii Cehe în Republica Moldova.

Comentarii [ 4 ] Adaugă

  1. 31.10.2023 12:37:59 Ana
    Impresionata de asistenta pe care o acorda Cehia tarii noastre! Nu stiam ca cehii sunt atat de generosi cu noi. MULTUMIM!
  2. 31.10.2023 04:47:07 Grigore
    Toate lumea stie despre HOMECARE!
  3. 31.10.2023 04:48:20 Eleonora
    Jos palarie! Multumim pentru munca care faceti pentru cei care cere ajutor!
  4. 02.11.2023 04:24:23 Andrei
    Am citit cu mare interes. Bine faceti ca ajutati oamenilor bolnav...

Adaugă comentariu

  • nume
  • email
  • mesaj
Multumim!
Comentariul dvs. va fi publicat după aprobarea administratorului.