Reportaje

O ASOCIAȚIE NEGUVERNAMENTALĂ VA CERE ANULAREA DECIZIEI DE CONCESIONARE A AEROPORTULUI INTERNAȚIONAL CHIȘINĂU

09 decembrie, 2013
O ASOCIAȚIE NEGUVERNAMENTALĂ VA CERE ANULAREA DECIZIEI DE CONCESIONARE A AEROPORTULUI INTERNAȚIONAL CHIȘINĂU

Asociația pentru Prevenirea și Combaterea Crimelor Economice și Corupției va solicita ajutorul avocaților parlamentari pentru a depune o sesizare la Curtea Constituțională (CC) din partea societății civile pentru a anula decizia de concesionare a Aeroportului Internaţional Chişinău (AIC).

Președintele Asociației Andrei Donică a menționat luni, în cadrul unei conferințe de presă la ”INFOTAG”, că decizia de concesionare a Aeroportului, luată de guvern în acest an, se bazează pe o decizie falsă a guvernului referitoare la instituirea unui parteneriat public-privat privind concesionarea Aeroportului, adoptată pe data de 19 iunie 2012 și semnată de fostul premier Vlad Filat, vicepremierul Valeriu Lazăr și fostul ministru al Finanțelor Veaceslav Negruța.

”În realitate, pe data de 19 iunie 2012 nu a avut loc nicio ședință de guvern, acestea s-au desfășurat pe data de 13 iunie și 21 iunie. Prin urmare, decizia respectivă nu  a fost adoptată de miniștri, ci doar de Filat, Lazăr și Negruța. Vom solicita CC, prin intermediul avocaților parlamentari, ca decizia de concesionare a aeroportului să fie declarată neconstituțională. Aceasta nu are nicio valoare juridică, fiind adoptată în baza unui document fals”, a spus Donică.

Președintele Asociației a mai menționat că a intrat în posesia copiei acordului privind finanțarea Aeroportului Internațional Chișinău, semnat în decembrie 2008 de către directorul de atunci al aeroportului, Roman Podcorîtov, vicepremierul Igor Dodon și reprezentanții Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare și Băncii Europene pentru Investiții.

”Acest acord nu a fost anulat, respectiv el este încă în vigoare. Noi nu am găsit anexa unde este indicat câți bani a acordat BERD și BEI pentru modernizarea aeroportului, însă în condițiile în care acordul a fost semnat înseamnă că banii au fost alocați, iar acum Moldova achită valoarea acestui credit, deși banii nu au ajuns la destinație. Acești bani au dispărut, iar cineva se folosește de ei”, a relatat Andrei Donică.

Solicitat de reporterul ”INFOTAG” să precizeze cine a beneficiat de acești bani, în condițiile în care acordul de finanțare a fost semnat în 2008 în timpul guvernării comuniste, iar la câteva luni a avut loc schimbarea puterii, Andrei Donică a menționat că ”și în guvernul comunist, și în guvernul democrat, Vlad Plahotniuc (prim-vicepreședintele Partidului Democrat – ”I”) a avut o influență puternică”, precizând că ”în spatele ilegalităților comise la Aeroportul Internațional Chișinău se află atât Plahotniuc, cât și președintele PLDM, Vlad Filat”.

Liderul Asociației susține că va depune o sesizare la Procuratura Generală în care va cere investigarea ilegalităților comise în raport cu Aeroportul Internațional Chișinău, atât în ceea ce privește concesionarea acestuia, cât și în privința contractului de împrumut semnat de Guvern cu BEI și BERD în 2008.

”Societatea civilă nu va permite ca statul să fie furat. Vom demonstra că Aeroportul poate fi adus înapoi în proprietatea statului”, a menționat Andrei Donică.  

 ”INFOTAG” precizează: În rezultatul unei decizii de guvern din 4 septembrie 2013 Aeroportul Internațional Chișinău a fost dat în concesiune pentru 49 de ani companiei Avia Invest membră a companiei „UK Komaks” din orașul Habarovsk, Federația Rusă. Compania s-a angajat să modernizeze aeroportul şi să facă investiţii de 244,2 mil. de euro. Decizia de concesionare a fost atacată la Curtea Constituțională de liberalii reformatori. Ulterior, Curtea Constituțională a sistat procedura de examinare a constituționalității hotărârii de guvern privind concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău.

Comentarii [ 2 ] Adaugă

  1. 21.12.2013 10:58:35 Farah
    Cipri are dreptate. Nu se bagă ninmei să concesioneze o gaură neagră. Dacă nu vor fi subvenționate een urma licitației toate cursele ce se vor efectua de pe aeroport, la Brașov o să aterizeze doar porumbeii. La Cluj și een alte sute de orașe europene așa se eente2mplă, autoritatea regională licitează fiecare destinație pe care și/o dorește, iar companiile aeriene vin și oferă o sumă pe care o cer ca să opreze acele zboruri, cu o anumită intensitate. Traficul aerian se face pe banii comunității, și așa e firesc, beneficiile comunității sunt indirecte (investiții, locuri de muncă, import de cultură și civilizație, turism etc), nu directe, aeroportul nu este o afacere rentabilă.Cu ce plan de afaceri poți să păcălești un investitor să eeși bage banii een terminal dacă nu ești capabil să eei GARANTEZI un anumit trafic, care să eei genereze eencasări din taxele de aeroport percepute pentru fiecare pasager? Băieții ăia de la CJ habar nu au despre ce vorbesc, e propagandă ieftină tot ce ne spun, la patru ani de nou mandat Aristotelic o să avem o pistă foarte scumpă mulsă de șpăgi le2ngă care se va afla o ste2nă și un lan de cucuruz. O să decoleze oile și măgarii, o veselie!
  2. 23.12.2013 02:19:50 Joshi
    Si o observatie anoliidata legata de trafic Aeroportul Cluj are 11 zboruri / zi: 7 curse externe (3 wizz, 2 Lufthansa, 2 Tarom) + 4 interne (toate Tarom spre Bucuresti). Acest aeroport deserveste un oras mai industrializat ca Brasovul si care nu are in apropiere un aeroport mare si totusi au doar 7 curse pe zi din care 3 de low-cost.Acum imaginati-va cate curse ar avea aeroportul Brasov, in conditiile in care nu se justifica cursele interne spre Bucuresti.

Adaugă comentariu

  • nume
  • email
  • mesaj
Multumim!
Comentariul dvs. va fi publicat după aprobarea administratorului.