Interviu

FĂRĂ STANDARDE DE EVALUARE, PRIVATIZAREA VA FI PĂGUBOASĂ PENTRU BUGETUL DE STAT. EXEMPLUL COMPANIEI AIR MOLDOVA

06 aprilie, 2023

Un comentariu în exclusivitate pentru agenția „INFOTAG” al directorului Societăţii evaluatorilor independenți din Republica Moldova (SEI RM), Dumitru TĂRĂBURCĂ.

Practic toată privatizarea se realizează conform schemei de vânzare imobiliară, deși obiectul vânzării este afacerea. Acest lucru se datorează „amabilităţii” excesive a autorității de reglementare a pieței - Agenția pentru relații funciare și cadastru, care le oferă evaluatorilor nu doar suport metodologic pentru sumele „necesare”, dar și servicii. Agenția proprietății publice (APP) anunță tenderul și selectează cel mai ieftin evaluator. Nivelul de calificare al evaluatorului nu contează, în continuare el lucrează conform instrucțiunilor și completărilor specialiștilor APP. Acești evaluatori de multe ori nu înțeleg deloc ceea ce evaluează și aceasta nu este considerată o problemă. Realizatorii au mulți ani de experiență nepedepsită a risipei proprietății statului și deplină încredere că sistemul îi va proteja, ceea ce se şi întâmplă de mulți ani.

Situația durează de zeci de ani și impunitatea este însoțită de un sistem de reglementare a pieței, care, în lipsa unor standarde naționale armonizate cu normele europene, nu corespunde cu schimbările care au loc în țară. În aprilie 2002, prevederile finale ale Legii privind activitățile de evaluare au obligat guvernul să elaboreze standarde naționale de evaluare în termen de șase luni. Au trecut peste 20 de ani, dar nu s-a făcut nimic. Dinamica schimbărilor din lume în această sferă este nebunească - standardele internaționale au fost modificate de patru ori, iar cele europene au fost rescrise.

Este uşor ca practica și consecințele să fie observate pe exemplul privatizării companiei de stat Air Moldova - evaluarea a fost efectuată printr-o combinație de metode de evaluare imobiliară și de afaceri, fără a se determina dreptul la teren și alte lucruri. Compania trebuia să intre în faliment, în situaţia dosarelor penale împotriva foștilor directori, dar marca comercială „Air Moldova” a fost evaluată de un membru permanent al comisiei de calificare de la Agenția pentru relații funciare și cadastru la 7,174 milioane de euro. Pentru informare: acest preț este aproape egal cu costul mărcii comerciale „KODAK”. Prin simple operațiuni aritmetice, din această sumă s-au scăzut pierderile companiei și ca urmare au rezultat 2,5 milioane de euro - prețul de vânzare al Air Moldova. Daunele aduse bugetului sunt echivalente cu furtul bancar. Cu un venit brut de 3 miliarde de lei pe an, chiar și cel mai mic cost al obiectului vândut ar fi de 10 ori mai mare decât suma tranzacției. Rentabilitatea minimă a companiei aeriene este de 3%, ceea ce înseamnă că este vorba de 22,5 milioane de euro, ținând cont de orizontul minim de răscumpărare de cinci ani. De facto, compania a fost vândută contra câștigurilor pe care le poate asigura într-o săptămână.

Acest caz flagrant a devenit posibil din cauza lipsei standardelor de evaluare, a fragmentării acestora de către autoritățile de reglementare. Toate acestea împreună au condus la faptul că gestionarea patrimoniului Republicii Moldova se face pe baza unor norme instituționale și metodologice depășite, care nu se încadrează în ritmul proceselor în derulare și stimulează îmbogățirea ilicită nepedepsită. Modificările sunt necesare de mult timp, dar trebuie de gândit cu capul ce modificări trebuie implementate.


Commentarii [ 2 ] adaugă comentariu

  1. 2023.04.07 13:59 Trofim
    Sunt de acord, nu intaleg de ce nimic nu fare in acest plan PAS - dna Sandu, dl Grosu, dl Recean?
  2. 2023.04.07 14:07 Alexei
    Din pacate noi numai declaram, ca vrem totul ca in Europa, da in realitatrea avem dezastru...

adaugă comentariu

  • nume
  • email
  • mesaj
Multumim!
Comentariul dvs. va fi publicat după aprobarea administratorului.