Economie

VINIFICAŢIA DIN MOLDOVA ÎŞI RECUPEREAZĂ POZIŢIILE PIERDUTE DUPĂ EMBARGOUL INTRODUS ÎN 2006

14 septembrie, 2017

Viticultura şi vinificaţia, care reprezintă principala ramură a agriculturii moldoveneşti, ies din criza care a survenit ca urmare a interdicțiilor și embargoului impus în martie 2006 privind furnizarea vinurilor moldovenești pe piața rusă.

Potrivit agenţiei INFOTAG, dezvoltarea acestui domeniu al economiei în perioada ce a urma embargoului arată că, cu ajutorul parteneriatului public-privat, în cadrul căruia, cu sprijinul USAID Moldova, a fost creat Oficiul Naţional al Viei şi Vinului, vinificatorii restabilesc volumele anterioare de producere şi de vânzare a vinurilor de calitate.

Graţie proiectului „Agricultura competitivă în Moldova”, sprijinit de Guvernul Suediei şi USAID, Oficiul Naţional al Viei şi Vinului împreună cu vinificatorii promovează brandul unic Wine of Moldova (Vinurile Moldovei). Sub acest brand companiile vinicole participă la diferite expoziţii internaţionale, obţinând rezultate remarcabile.

Miercuri seara, la întâlnirea cu jurnaliştii, directorul adjunct al Proiectului de Competitivitate al USAID, Diana Lazăr, a menţionat că numai în anul 2017 vinurile moldoveneşti au fost apreciate cu 232 de medalii la diferite expoziţii internaţionale renumite, printre care Decanter, Mondus Vini, International Wine Challenge.

„Este remarcabil faptul că 37 dintre acestea au fost acordate companiilor vinicole din Moldova, ale căror branduri au participat pentru prima dată la expoziții, cu sprijinul Oficiul Naţional al Viei şi Vinului și agenției USAID”, a spus Lazăr.

Potrivit ei, aceasta este o dovadă incontestabilă a faptului că munca asupra îmbunătățirii calității vinurilor moldovenești are deja rezultate bine-meritate de vinificatori.

În ultima perioadă, exportul vinurilor moldovenești către Est a scăzut semnificativ, fapt ce ţine de închiderea pieței rusești, precum și de scăderea vânzărilor în țările CSI. Rezultatele exporturilor pentru anul 2016 arată însă o creștere semnificativă a vânzărilor de vinuri moldoveneşti în țările UE, precum și pe piețele netradiționale pentru vinurile din Moldova.

De exemplu, volumul exporturilor de vinuri în România a crescut cu 250% față de anul 2014, în Cehia – cu 30%, în Lituania – cu 77%, în Marea Britanie – cu 97%, în Estonia – cu 86%. În ceea ce privește vânzările de vinuri pe piețele netradiționale, în China acestea au crescut cu 240%, iar în Japonia – cu 40%.

INFOTAG precizează: Până la introducerea primului embargo la livrările de vinuri moldovenești în Rusia (martie 2006), exporturile acestora depășeau $300 mil. Peste 90% din vânzările de vinuri moldovenești reveneau pieței ruse. Conform datelor pentru anul 2016, volumul exporturilor a constituit $102 mil. În timpul crizei, mai mult de 80 de întreprinderi producătoare de vin au falimentat. Din această ramură s-au retras 1,2 mii de specialiști cu înaltă calificare, iar mulţi dintre ei și-au găsit un loc de muncă după specialitate în străinătate. În perioada dificilă de după embargo, suprafața plantaţiilor a scăzut cu peste 80 mii de hectare, ceea ce reprezintă 40%. În prezent, plantațiile de viță-de-vie ocupă mai mult de 100 mii de hectare.

Commentarii [ 4 ] adaugă comentariu

  1. 2017.09.14 18:30 Nicolae
    Fara piata Rusie este greu, foarte greu...
  2. 2017.09.14 18:34 Boris
    Exportu numai $102 000 000 de dolari?
  3. 2017.09.14 18:36 Alexei
    Cum ramura sa poata dezvolta daca volumu crediterlor este undeva peste 5 400 000 000 de lei?
  4. 2017.09.14 18:37 Serafim
    Vi etim textom vidaete jelaemoe za deistvitelinoe...

adaugă comentariu

  • nume
  • email
  • mesaj
Multumim!
Comentariul dvs. va fi publicat după aprobarea administratorului.