Interviu

​GRIGORE BERNAVSCHI: „TRANSPORTATORII SUPORTĂ PIERDERI DIN CAUZA INTERDICŢIEI RUSIEI LA LIVRĂRILE DE FRUCTE ŞI CONSERVE”

24 iulie, 2014

(Blitz-interviu al preşedintelui AITA, Grigore Bernavschi, agenţiei „INFOTAG”)

„INFOTAG”: Domnule Bernavschi, după introducerea de către Rospotrebnadzor a interdicţiei la livrările din Moldova în Rusia a legumelor, fructelor şi produselor conservate, cu cât au scăzut veniturile transportatorilor auto internaţionali?

Grigore Bernavschi: Nu pot indica nici măcar aproximativ o cifră. În primul rând, interdicţia a fost introdusă recent. În al doilea, suntem în mijlocul verii, iar volumul de bază de transportări de produse agricole are loc în a doua jumătate a anului. În al treilea, guvernul Moldovei întreprinde măsuri operative pentru a rezolva situaţia şi exportul producţiei pe pieţele altor ţări. Să sperăm că eforturile se vor încununa cu succes. În al patrulea rând, transportatorii sunt în căutare permanentă de marfă, şi nu depind de un singur producător, în cazul dat producătorii agricoli. Cred că transportatorii noştri vor pleca pe alte pieţe: în state din Europa de Vest, în ţările baltice, România, Belarus, se vor axa pe transportarea mărfurilor nealimentare, deoarece dispun de vehicule moderne, ce corespund tuturor cerinţelor internaţionale.

Evident, din cauza interdicţiei transportatorii vor suferi pierderi. O singură zi de nefuncţionare a frigiderului costă 100 de euro. Mulţi proprietari de automobile le-au luat în leasing sau în credit, iar băncile solicită achitarea creditelor în termenii specificaţi în contract. Totodată, riscurile pot fi diminuate.

„I”: Câte transportări de produse agricole cu utilizarea carnetelor TIR au fost efectuate în 2013 şi câte în anul curent?

G.B.: În total, în 2013 în baza carnetelor TIR au fost efectuate circa 12 mii de curse, inclusiv în Rusia – circa 10 mii. În prima jumătate a 2014 au fost circa 2,5 mii curse, iar în perioada similară din anul trecut circa 3 mii. Adică, s-a înregistrat o descreştere de aproape 10%.

„I”: În legătură cu evenimentele din Ucraina, au avut loc cazuri de acţiuni ilegale din partea structurilor ucrainene de stat sau alte formaţiuni faţă de transportatorii moldoveni?

G.B.: Din fericire astfel de incidente nu au fost înregistrate. Însuşi şoferii înţeleg perfect riscurile. Ei ocolesc zona de acţiuni militare din estul Ucrainei. Dar, totodată, ar fi incorect să nu menţionăm că ocolişul măreşte numărul de ore parcurse, fapt ce necesită cheltuieli suplimentare.

Commentarii [ 3 ] adaugă comentariu

  1. 2014.07.24 18:39 Stas
    Transportatorii acuma pot sa chistig banu numai in tari strain...
  2. 2014.07.24 18:40 Pavel
    Brnavschi - el transportator?
  3. 2014.07.30 13:28 Ana
    Dl Bernavschi top-manager cu cinstea si sovesta...

adaugă comentariu

  • nume
  • email
  • mesaj
Multumim!
Comentariul dvs. va fi publicat după aprobarea administratorului.